Gebreken bij aankoop appartement

j_4175
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Gebreken bij aankoop appartement

#1 , 19 okt 2020 16:09

Beste,

Recent heb ik een appartement gekocht. Vorige maand is de akte getekend en heb ik de sleutels ontvangen.
Doordat ik bezig was met schilderwerken en verhuis ontdekte ik pas na 1 week dat het inductievuur en de ingebouwde combioven beide defect zijn (beiden aangesloten op éénzelfde stroomketen).

Nu ben ik al in contact geweest met de verkoopster maar zij ontkend volledig al haar verantwoordelijkheid.
Zij beweert dat de toestellen nog werkten toen ze de sleutels overhandigde.

Enkele maanden na het tekenen van het compromis en een maand voor het tekenen van de akte heb ik even mogen rondkijken in het huis om wat dingen op te meten. Toen heb ik ook met haar toestemming wat foto's genomen om de indeling/schilderwerken te plannen.
Nu zie ik op die foto's dat het klokje van de oven toen al niet meer brandde. Dit duidt er dus zéér sterk op dat de oven (en het vuur?) toen al defect waren.

Wat zijn mijn opties nu?

Alvast bedankt voor jullie meningen en inzichten in de zaak.

Met vriendelijke groeten,
Jeroen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6857

#2 , 19 okt 2020 16:51

Omdat u daar al een tijdje aan het werken was, kan het moeilijk worden om een en ander te gaan bewijzen (Oorzaak zou kunnen bij die werken liggen)

Al eens de zekeringen getest? Verliesstroomschakelaar? Als er twee apparaten tegelijk defect zijn, en dan nog op dezelfde stroomkring, kan de oorzaak daar wel liggen.

j_4175
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 okt 2020 18:12

Bedankt voor je reactie,

Voor de duidelijkheid er zat dus maar 1 week tussen het ontvangen van de sleutel en het melden aan de verkoopster van de defect toestellen.
Aangezien ik er nog niet woon was het niet meteen een prioriteit om het kookvuur en de oven te testen, vandaar heb ik het pas na een week opgemerkt.

Wat betreft de werken, het zijn slechts schilderwerken (in andere kamers), ik ben niet aan de elektriciteit geweest.

De elektriciteit is ondertussen ook al gecontroleerd door een elektricien en ze is nog perfect in orde. Het zijn dus weldegelijk de 2 toestellen die kapot zijn. De elektricien denkt doordat de toestellen in één keten hangen waarschijnlijk één toestel kapot is gegaan en het andere ook kapot heeft gedaan (kookvuur is 3 fase, oven is gewoon enkelfasig stopcontact afgesplitst van de 3 fase aansluiting van het vuur).
Misschien nog een belangrijk detail, de dag dat ik de sleutels heb gekregen heb ik de zekeringkast even opgedaan en toen stonden daar alle zekeringen op behalve één, die naar naar de oven en het kookvuur gaan. Toen heb ik daar niet echt bij stilgestaan...

Reclame

aceke
Berichten: 138

#4 , 21 okt 2020 15:20

Bedankt voor je reactie,

Voor de duidelijkheid er zat dus maar 1 week tussen het ontvangen van de sleutel en het melden aan de verkoopster van de defect toestellen.
Aangezien ik er nog niet woon was het niet meteen een prioriteit om het kookvuur en de oven te testen, vandaar heb ik het pas na een week opgemerkt.

Wat betreft de werken, het zijn slechts schilderwerken (in andere kamers), ik ben niet aan de elektriciteit geweest.

De elektriciteit is ondertussen ook al gecontroleerd door een elektricien en ze is nog perfect in orde. Het zijn dus weldegelijk de 2 toestellen die kapot zijn. De elektricien denkt doordat de toestellen in één keten hangen waarschijnlijk één toestel kapot is gegaan en het andere ook kapot heeft gedaan (kookvuur is 3 fase, oven is gewoon enkelfasig stopcontact afgesplitst van de 3 fase aansluiting van het vuur).
Misschien nog een belangrijk detail, de dag dat ik de sleutels heb gekregen heb ik de zekeringkast even opgedaan en toen stonden daar alle zekeringen op behalve één, die naar naar de oven en het kookvuur gaan. Toen heb ik daar niet echt bij stilgestaan...
is dat ook zo gekeurd? nu adhv u foto zeg je zelf dat het al defect was bij aankoop, is dus niet verborgen...

Terug naar “Kopen”