Ongelijke inbreng, lening in verhouding afbetalen?

irisve93
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Ongelijke inbreng, lening in verhouding afbetalen?

#1 , 13 okt 2020 10:18

Goeiemorgen iedereen,

Ik en mijn vriend kopen samen een appartement van 280 000 euro.
Ikzelf kan 70 000 euro inbrengen en mijn vriend 30 000 euro, dus samen komen we aan 100 000 euro en de rest (180 000 euro) willen we lenen.
We willen echter 50/50 het appartement aankopen, dus elk 140 000 euro. Ik informeerde al bij mijn bankadviseur en deze stelde voor dat we in verhouding van onze inbreng de lening kunnen afbetalen. Dus dat ik maar een bepaald percentage van de maandelijkse aflossing moet betalen.

Ik denk dan op deze wijze: ik moet nog maar 70 000 betalen van mijn deel, wat 38,9% van het geleende bedrag is en mijn vriend moet nog 110 000 betalen wat de resterende 61,1% van het geleende bedrag is. Dus met dit percentage zouden we de maandelijkse aflossing ook afbetalen.

Klopt dit en is dit een eerlijke manier?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Zed
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 okt 2020 10:29

Als u een gelijke inbreng wenst te bekomen, kan u eventueel werken op volgende manier:

- U koopt de woning 50/50 aan.
- U betaalt elk de helft van de maandelijkse aflossing.
- U stelt een onderhandse akte op (uw notaris kan daarbij helpen) voor een renteloze lening van u aan uw partner, voor twintigduizend euro, met een zelfde afbetalingsperiode, waardoor u elk 50.000 kan inbrengen in het huis.
- Uw partner betaalt u maandelijks (20.000 EUR / aantal maanden van de looptijd) terug.

U kan in de onderhandse akte laten vastleggen wat met de lening dient te gebeuren indien u uit elkaar gaat of het huis verkoopt.

irisve93
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 okt 2020 11:37

Als u een gelijke inbreng wenst te bekomen, kan u eventueel werken op volgende manier:

- U koopt de woning 50/50 aan.
- U betaalt elk de helft van de maandelijkse aflossing.
- U stelt een onderhandse akte op (uw notaris kan daarbij helpen) voor een renteloze lening van u aan uw partner, voor twintigduizend euro, met een zelfde afbetalingsperiode, waardoor u elk 50.000 kan inbrengen in het huis.
- Uw partner betaalt u maandelijks (20.000 EUR / aantal maanden van de looptijd) terug.

U kan in de onderhandse akte laten vastleggen wat met de lening dient te gebeuren indien u uit elkaar gaat of het huis verkoopt.
Bedankt voor de info!
Ben ik met zo'n onderhandse akte dan goed ingedekt moesten ik en mijn partner 'slecht' uit elkaar gaan en er problemen zijn met de verdere afbetaling?
En is dit financieel gezien ook eerlijk?

Reclame

Zed
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 okt 2020 13:04

Of dat eerlijk is, hangt af van uw persoonlijk kader. Ik en mijn partner zaten in dezelfde situatie als u, en wij hebben het op deze manier opgelost, maar een aantal vrienden lieten vallen dat zij dat niet zo zouden doen, en dat zij zich comfortabeler zouden voelen bij een ongelijke inbreng.

Dingen om rekening mee te houden:
- Dit lijkt me geen goed idee als de afbetaling hierdoor te zwaar zou worden door een van de partners, waardoor er een gebrek aan balans is in de levenskwaliteit.
- Bescherming is relevant voor drie situaties: verkoop van het huis, uit elkaar gaan, en een sterfgeval. Wij hebben in de onderhandse akte laten vastleggen dat bij verkoop de lening onmiddellijk terugbetaald moet worden, bij uit elkaar gaan de lening ofwel terugbetaald moet worden, ofwel afgetrokken van een uitkoopsom van het huis. Bij een overlijden hebben we de lening laten vervallen, zodat ze niet terugbetaald dient te worden.
(In parallel hebben we voor het huis ook een beding van aanwas geregeld om de nodige keuzevrijheid te bekomen.)

LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 okt 2020 10:17

Je moet inderdaad ook goed nadenken wat er gebeurt als de woning moet verkocht worden vooraleer ze afbetaald is. Bij verkoop zijn jullie immers elk de helft eigenaar dus komt elk de helft van de verkoopsom toe (en/of de eventuele schulden die overblijven). En de bank heeft makkelijk praten, die hebben twee partijen waar ze hoofdelijk en ondeelbaar de schulden kunnen verhalen, dus geen probleem voor hen.

Terug naar “Kopen”