Bouwmisdrijf van voor aankoop

bram88
Topic Starter
Berichten: 44

Bouwmisdrijf van voor aankoop

#1 , 05 okt 2020 11:23

Wij kochten een paar jaar geleden een bakkerij dat verwikkeld is in een mede-eigendom .
Onlangs vernieuwde we ons dak tegen de zin van de mede-eigenaars en met de toestemming van de syndicus om deze werken uit te voeren gezien de hoogdringendheid.
Op ons dak bevinden zich 2 bloemsilo’s , we hebben ze er moeten afhalen en teruggeplaatst op de oorspronkelijke plaats na het vernieuwen van het dak .
De vorige eigenaar / verkoper van de bakkerij plaatste zelf deze bloemsilos ongeveer 21jaar geleden , wij gingen er van uit dat deze vergund waren .
Blijkt nu na klacht van de verkoper en nu dus bovenbuur van de bakkerij dat deze niet vergund waren en we ze onmiddellijk dienen te verwijderen .
Dus meneer begaat ik 1999 een bouwmisdrijf , verkoopt het pand en diend dan achteraf een klacht in voor een bouwmisdrijf en wij , de kopers kunnen nu voor de problemen opdraaien ...
Ook is het perceel volledig volgebouwd en zou deze eigelijk oorspronkelijk een tuin hebben gehad , deze heeft de verkoper ook volgebouwd , verkocht aan ons en nu dus voor klacht ingediend . De kans is vrij groot dat deze achterbouw dus niet zal mogen blijven staan .
Welke stappen kunnen wij ondernemen ten aanzien van de verkopers / vorige eigenaars ?
Wij zouden uiteraard de bakkerij nooit gekocht hebben indien we dit hadden geweten .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 okt 2020 13:19

Helaas kon je dit op moment van aankoop perfect weten. Een telefoontje naar de dienst omgeving van de betreffende gemeente had volstaan... Ik vrees dat je dus weinig sterk staat.
Heeft uw notaris dit niet opgemerkt toen hij het stedenbouwkundig attest zag?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 05 okt 2020 13:23

Als de gemeente het niet wist dan kan de notaris het al zeker niet geweten hebben en nog minder slachtoffer TS. Rechtsonzekerheid troef (the Belgian disease) en de brave burger is daarvan het slachtoffer.
Ik ga daar nog dikwijls moeten op wijzen maar zal dat consequent blijven doen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

bram88
Topic Starter
Berichten: 44

#4 , 05 okt 2020 13:59

@lennieK
De notaris kon dit onmogelijk weten omdat er nooit een klacht kwam , nu komt de klacht nota bene van de man die het bouwmisdrijf heeft gedaan en die eveneens de verkoper van de zaak was .
Net bij de ondertekening bij de notaris zag ik dat precies niet heel die achterbouw op het plan stond , de man verklaarde bij de notaris dat dit er al zeker 30jaat stond ...

In mijn ogen ruikt dit sterk naar dwaling en bedrog .

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 05 okt 2020 15:47

Raadpleeg eens een goede advocaat. Mogelijks kan je hem nog dagvaarden voor bedrog, voor zover de zaak niet verjaard is.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 okt 2020 16:58

De notaris krijgt een volledig overzicht van alle afgeleverde vergunningen. Als er daar iets niet opstaat (aka een achterbouw...) dan moet er al een belletje rinkelen. Plus dat je steeds de recentste goedgekeurde plannen van een pand kan opvragen.

bram88
Topic Starter
Berichten: 44

#7 , 08 okt 2020 05:55

@mava105 gaan we zeker doen , ik heb destijds een advocaat van jou doorgekregen voor een andere zaak . Waarvoor nog steeds veel dank !

Terug naar “Kopen”