registratierechten bij handelspand dat huis wordt

MaikaRedant
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

registratierechten bij handelspand dat huis wordt

#1 , 26 sep 2020 14:09

Hallo ,

Iemand die me meer duidelijkheid kan geven aub ?

Wij zijn al maanden geleden met een aannemer in contact gekomen om te kopen .
Hij had ons paar huizen laten zien die hij ging renoveren en omdat wij een gezin van 5 zijn kwam onze keuze bij een ruime woning ( die nu woning en cafe is ) die volledig gerenoveerd wordt.

Nu zitten we onlangs bij elkaar - na maanden wachten met corona , bodemonderzoek,.. - om de compromis te gaan overlopen .

Wij hebben deze laten nakijken bij onze notaris en nu blijkt doordat erin staat dat dit een 'handelspand ' is dat wij 10% registratierechten gaan moeten betalen ipv 6% .
Efkes geschokt want dit gaat om een bedrag van 14000€ dat wij moeten bijbetalen dan .
Direct heb ik contact opgenomen met de aannemer dat dit niet de afspraak was en of het op een andere manier kan opgelost worden .

Hij ging contact opnemen met zijn notaris , zo gezegd zo gedaan ,stuurde hij me deze week een mailtje dat angezien de bouwvergunning al goedgekeurd is om te verbouwen naar woning dat de definitie van handelswoning vervalt .

Ik heb teruggemaild voor duidelijkheid met de vraag of hij dus de compromis gaat veranderen naar woonhuis ipv handelspand , echter heb ik nog geen antwoord gekregen .

Aangezien dit toch om een serieus bedrag gaat liggen wij hier toch over te piekeren .

Iemand die hier kennis van heeft en ons wat duidelijkheid kan brengen aub ?

Alvast bedankt
Maika

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 sep 2020 16:35

Laat voor alle veiligheid in het compromis opnemen dat de verkoper het verschil in registratierechten zal betalen indien niet tijdig aangepast van handelshuis naar woonhuis. Verkoper zal hiervoor een bouwtoelating moeten aanvragen

LennieK
Berichten: 1864
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 sep 2020 10:51

Vraag al eens na bij de dienst omgeving of het een uitvoerbare omgevingsvergunning is (alle beroepstermijnen doorlopen en zo) en dan is het inderdaad geen handelshuis meer.

Reclame

Terug naar “Kopen”