Niet naleven van compromis

Nelytje
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Niet naleven van compromis

#1 , 19 sep 2020 07:55

Beste

Iemand hier ervaring mee: ik ga mijn ex uitkopen en het huis behouden.
Nu begin september is er bij de notaris een compromis getekend waarin opgenomen werd dat mijn ex nog zal instaan voor de lening tot de akt verlijd.
Daarin werd dit ook duidelijk gevraagd aan mijn ex of dit oke was en ja hoor.

Nu krijg ik van mijn ex te horen dat hij 'het niet kan betalen vanwege huur aan zijn vriendin' te moeten betalen.
Vervolgens werd dat een discussie en denkt hij nog in de compromis veranderingen te maken. Ik weet dat dit niet mogelijk is.
Maar wat gebeurd er nu als hij de afspraak niet na leeft en de lening niet mee betaald zoals eerst overeen gekomen is?
Gaat dit van het uit te kopen bedrag?

Andere vraag : mijn ex zal nog 2facturen moeten betalen, syndicus en kadaster maar die moet ik nog ontvangen en ik hoop dat dit nog voor de akt wijziging zal zijn. Maar ik vraag me af, stel dat de akte rond is en ik dan pas de facturen krijg wat dan indien hij het ook niet wilt betalen? Ik dacht eigenlijk om aan de notaris te vragen om zijn bedrag even te blokkeren tot de facturen binnen zijn en afgehandeld zijn en dan pas zijn uit te betalen bedrag vrij 'te geven. Maar is dit mogelijk?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 19 sep 2020 17:34

Betaal jij een halve huur aan je ex? Als er niet in de compromis staat dat je geen halve huur te betalen hebt kan hij dat mi alsnog vorderen.

Inhoud van compromis moet gerespecteerd worden. Uw notaris zal dit verrekenen.

Syndicuskost kan je ook inschatten. Je kan de notaris vragen om een redelijk bedrag hiervoor geblokkeerd te houden. Normaal doen ze dat.

Onroerende voorheffing verreken je pro rata bij t verlijden van de akte. De meeste notarissen doen dit spontaan. Neem de aanslag van vorig jaar erbij en check of de gemeente voor 2020 de opcentiemen niet verboogd heeft.

Nelytje
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 sep 2020 07:52

@sirkii. Bij ons staat er niets opgenomen ivm huur te betalen naar hem toe. In tegendeel: beide partijen staan in voor de aflossing van de kredieten voor de bank tot het verlijden van de akte.

Van de syndicus kan ik er nu wel contact mee opnemen.
En van het kadaster, wij wonen er net geen jaar dus heb dit nog nooit ontvangen. Heb nu wel de raad gekregen om naar het kadaster zelf te bellen om te vragen wanneer de factuur ongeveer zal komen.

En ik wist niet dat dit kon dat de notaris effectief bedragen kan verrekenen of blokkeren indien geen naleving.

Dank u voor de reactie

Reclame

Sirkii
Berichten: 5414

#4 , 20 sep 2020 10:08

Je betaalt elk de helft van de lening dus heeft hij (die er niet meer woont) recht op een halve huur. Veelal komt dit overeen met de halve lening zodat de ex die in de woning blijft dan de volledige lening betaalt. Hij moet daar natuurlijk zelf mee op te proppen komen ;-). Zorg er alvast voor dat er geen terugbetalingsachterstand komt want dan zal de bank in actie schieten!

Nelytje
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 sep 2020 10:17

En hoe zou hij daar 'mee op de proppen' mee moeten komen? Ik bedoel dan, de compromis is geschreven en getekend nu

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 sep 2020 09:52

Hier bent u misschien al wat mee geholpen https://belastingen.fenb.be/ui/public/ov/simulatie

Terug naar “Kopen”