Verborgen gebreken

Eline Colson
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verborgen gebreken

#1 , 01 sep 2020 11:58

Hallo allemaal,

Ik zit met een kleine bezorgdheid.

In het kort mijn verhaal:

In november 2018 hebben wij een verkoopsovereenkomst getekend en in februari 2019 de akte voor ons huis.

Wij zijn hier binnengekomen en hebben gemerkt:
- Dat de tegels in de living kapot waren die tijdens het bezoek afgedekt waren met een tapijt
- Dat er een gat in de muur zit die tijdens het bezoek afgedekt was met een schilderij
- Dat de bovengrondse leidingen, dat daar een lek zat, net tegen de vloer, wat afgedekt was met een houten kastje
- Bij de verkoopsovereenkomst is ons verteld dat er aan het huis een garage was (Deur van de veranda naar de garage) en tijdens het tekenen van de akte bleek dat we deze extra moesten bijhuren aan 55 euro per maand.

Allemaal niet zo heel erg en allemaal zelf opgelost. Het ergste moet nog komen :oops:

Nu hebben wij hier regen binnen gehad en heb ik een dakwerker laten komen. Wat blijkt: kapotte ASBESTPLATEN op het dak :-( Immo kantoor was op de hoogte en wij wisten van niets :-(. Nu gaat mij dit 10000 euro kosten om de laten renoveren.

Wegens een scheiding staat het huis te koop en heb ik geen zin om mijn geld te steken in het huis wat binnenkort niet meer van mij is.
Ook kan ik mijn prijs niet laten zakken aangezien we nog te veel moeten terugbetalen aan de bank.

In de akte hebben wij uiteraard getekend voor: "Akkoord in de staat waarin het zicht bevindt & De verkoper verklaart geen kennis te hebben van verborgen gebreken"

Asbest op het dak (wanneer je aangeeft het dak gerenoveerd te hebben in 1993), is toch een gekend feit door de verkoper en de immo? Wat ons dus duidelijk niet is meegedeeld.

Kan ik dit alsnog aanklagen voor verborgen gebrek? En aan wie? De immo of de vorige eigenaar? Nadeel in dit verhaal, ik kan dus niets bewijzen :oops:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 01 sep 2020 12:49

Begin er al mee de verkoper een aangetekende brief te sturen met uw bemerkingen. Alhoewel een deel van deze gebreken perfect te zien waren bij het pandbezoek. Het is niet verboden achter kastjes, kaders of onder tapijten te kijken. Het is zelfs aan te raden, zoals je nu zelf ondervonden hebt. Dat dak kon je toch zien bij de bezichtiging. En als je daar dan een complete leek in bent, dan neem je een bouwkundige mee op uw huisbezoek
Persoonlijk heb ik zo tientallen mensen vergezeld bij hun huisbezoeken. Gratis en voor niets (de flessen wijn of sterke drank uitgezonderd) De hele firma van mijn werkgever wist op welke dienst ze daarvoor moesten zijn.

Eline Colson
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 sep 2020 12:55

Bedankt voor je reactie!

Die eerste dingen zijn inderdaad allemaal zo erg niet. Het is een plat dak wat vanaf de buitenkant niet zichtbaar is (De bovenkant). Er is 1 raam (in de slaapkamer van de dochter) waar je het dak kan zien. Maar dat het asbestplaten zijn, is normaal gezien verplicht om te zeggen. Aangezien dit meegedeeld moet worden door het immokantoor.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 01 sep 2020 14:54

Het is alsnog niet wettelijk verplicht om melding te maken van de aanwezigheid van asbest. Het is één van de vele kwakkels die circuleren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 sep 2020 15:00

U had deze moeten bekijken eer je de koop afsloot.

Dus niks van wat je opnoemt is een verborgen gebrek .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 01 sep 2020 16:07

Een plat dak met asbestplaten? en hoe worden die waterdicht gehouden? Op een plat dal ligt normaal roofing of iets dergelijks, en dan zijn de platen niet zichtbaar. Dergelijke platen zijn trouwens niet stevig genoeg op in een plat dak te gebruiken. Zet hier eens een foto.

jef007
Berichten: 1681

#7 , 01 sep 2020 16:12

wat een verhaal weeral!

een plat dak van asbest platen....
kapotte tegels en een gat in de muur als verborgen gebrek :roll: :roll:

Terug naar “Kopen”