verkopen huis zonder voorschot en soc.lening

Marcel Stressy
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

verkopen huis zonder voorschot en soc.lening

#1 , 31 aug 2020 08:39

Ik kan mijn ouderlijk huis verkopen aan de vraagprijs. Maar de makelaar zegt er is een maar: de verkoper kan geen voorschot geven en moet een sociale lening afsluiten. Ik vindt dit riskant en wacht op andere kopers waar de financiële situatie beter is. Toch vraag ik mij af of er iemand ervaring heeft met het verkopen zonder voorschot en met een sociale lening. Zou dit slecht kunnen afgelopen hebben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 aug 2020 09:02

Een lening is een lening me dunkt.

Mocht de lening niet verkregen worden, en dus de koop niet door gaan, dan kan het zijn dat u recht heeft op een schadevergoeding .Daarvoor wordt dan meestal dat voorschotbedrag gebruikt.
De meeste kopers zijn echter wel slim genoeg om in de compromis een opschortende voorwaarde (verkrijgen van lening) te laten opnemen...

Sirkii
Berichten: 5417

#3 , 31 aug 2020 11:35

Als verkoper kan je de opschortende voorwaarde van het verkrijgen van een lening natuurlijk weigeren. Ik heb dit altijd geweigerd. Koper moet maar zijn financiële draagkracht aftoetsen vooraleer te kopen.

Als het huis nog niet lang te koop staat en je tijd hebt zou k het bod weigeren of al zeker die opschortende voorwaarde niet accepteren.

Reclame

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 31 aug 2020 12:15

Vandaag de dag is het uiterst onzeker dat die mensen een lening zullen krijgen. Banken worden strenger en eisen dat kopers al een bepaald bedrag in handen hebben, en al zeker minimum de notariskosten.

Marcel Stressy
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 aug 2020 12:43

Bedankt voor de reacties, inderdaad het huis staat nog niet lang te koop. Weigeren en wachten dus op betere kopers.

Terug naar “Kopen”