bod huis - makelaar aanvaard niet

Bodophuis
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Re: bod huis - makelaar aanvaard niet

#16 , 04 sep 2020 17:37

Dag Joris,

De kandidaat heeft geen einddatum gegeven aan zijn bod.
Het bod gebeurde telefonisch maar er is een opname van.
Pas vandaag liet de kandidaat dus weten dat hij liever niet wenst te kopen.

Groeten,
An

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#17 , 04 sep 2020 17:49

Aangezien u na mijn eerder antwoord geschreven hebt dat u het eerste bod hebt verworpen kunt u zich daar NIET MEER op beroepen. U hebt dus geen poot om op te staan want de kandidaat-koper was er niet meer door gebonden.

"als ik voorstel voor een hogere prijs, komt het bod van de kandidaat-koper dan sowieso te vervallen?"
ABSOLUUT, want u hebt daarmee zijn bod afgewezen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

JorisVB
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#18 , 04 sep 2020 20:30

Er is wel een nuance: je kan het bod nog niet meteen verwerpen, maar laten weten dat je ondertussen nog afwacht op een ander bod, en met een eventueel hoger bod wel meteen zou akkoord gaan. In dat geval verwerp je het bod dus nog niet meteen, en zou je nog tot de vervaldatum van het bod kans hebben het toch te aanvaarden.

Als je echter zegt: "Ik ben niet akkoord met uw bod, want ik wens meer." is het bod wel verworpen. Alles hangt af van wat er EXACT gecommuniceerd is en wat er al dan niet bewijsbaar is van deze communicatie.

Bovendien was het bod enkel telefonisch. Zelfs als er opnamen van bestaan: als er discussie over zou zijn, zal je toch met iets schriftelijks moeten afkomen, vrees ik. Iedereen kan in naam van iemand anders het immokantoor bellen, bij wijze van spreken. Ik denk niet dat veel rechters een telefoonopname in dit soort zaken als sluitend bewijs zullen zien.

Kortom: ik vrees dat de topic starter niet echt sterk in zijn schoenen staat en dat dit voor een groot stuk de schuld is van het amateurisme van de makelaar. Ik had er geen gedacht van dat makelaars een bod via telefoon voldoende achtten en dit niet op zijn minst op mail wensen... Begrijpe wie begrijpen kan...

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2326
Juridisch actief: Nee

#19 , 11 sep 2020 17:17

Ook al was de makelaar verkeerd in zijn statement dat het originele bod niet meer geldig was. Op zich heb je hierdoor geen schade geleden.

Klinkt misschien hard, maar het kalf was toen al verdronken. Het bod was toen al geweigerd en dus vervallen.

Een bod doen is niet vrijblijvend, een bod weigeren en een tegenbod doen ook niet.

Terug naar “Kopen”