Nalatigheidsintresten verkoper?

Sinsfromthylips
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Nalatigheidsintresten verkoper?

#1 , 20 aug 2020 12:47

Goedemorgen,

In mei ondertekenden mijn vriend en ik een compromis voor de aankoop van een woning. In de compromis stond opgenomen dat de akte ten laatste 20/08/2020 (vandaag) diende ondertekend te zijn.

Wij betaalden een voorschot en hadden een afspraak voor 18/08/2020 de authentieke akte te verlijden.

3 dagen voor de afspraak kreeg ik een telefoon van mijn notaris. Er is een bouwovertreding en de verkoop kan voorlopig niet doorgaan.

Nu heb ik wel al gehoord van nalatigheidheidsintresten te betalen door de koper, maar hoe zit het met de verkoper? Kunnen wij bij hem nalatigheidheidsintresten vorderen?

Hij heeft nl. aangegeven dat er geen stedenbouwkundige inbreuken waren (staat ook zo in de compromis). Wij hebben al geld verloren door de verhuis te moeten uitstellen en moeten op 1 oktober ons huurhuis uit...

Welke rechten hebben wij?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 aug 2020 15:55

Of er nalatigheidsintresten verschuldigd zijn, kan ik u niet zeggen. maar wat ik zeker wel weet is dat de koper binnen die 4 maanden de registratiekosten dient te betalen, ook als de akte nog niet verleden is. Spreek er dringend uw notaris over aan.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 aug 2020 16:21

Nalatigheidsintresten zijn verschuldigd als men nalaat tijdig te betalen. De verkoper moet niet betalen maar het verkochte goed leveren.
Kijk eerst na of in de compromis iets voorzien is van schadevergoeding. Als dit niet het geval is, is de verkoper gehouden alle schade te vergoeden die u zou kunnen lijden. Stel de verkoper met een aangetekend schrijven in gebreke voor alle schade die u zou kunnen lijden doordat de akte niet tijdig kan verleden worden.
Wat is verder de bedoeling van de verkoper? Gaat hij een regularisatie aanvragen?
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5417

#4 , 20 aug 2020 17:21

Als het huis al leegstaat zou je met de verkoper kunnen overeenkomen om er al te mogen intrekken (te bezetten) in afwachting van t verlijden van de akte. Tenzij je t huis natuurlijk niet meer wil. Als de leningsakte getekend is en het geld dus bij de notaris geparkeerd is dan zou je ev al een groter voorschot kunnen betalen. Wees wel zeker dat het regulariseerbaar is en laat de notaris de nodige overeenkomsten opstellen.

Terug naar “Kopen”