Grondwaarde nieuwbouwproject woningen

IrisIris123
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Grondwaarde nieuwbouwproject woningen

#1 , 12 aug 2020 11:20

Een bouwfirma start een nieuwbouwproject van aaneengesloten woningen. Vijf aaneengesloten woningen. Dus dat worden 3 GB en 2 HOB. Bij opvraging van de prijslijst valt op dat de m2-prijs voor de grondwaarde enorm verschillend is van deze 5 woningen. Het betreft hier een weiland dat bouwgrond geworden is. Een weiland dat in zijn geheel is aangekocht door de bouwfirma.
Elk perceel heeft dus een andere m2 prijs, waarbij opvalt dat de percelen die gunstiger gelegen zijn een veel duurdere m2 prijs hebben voor dat perceel. De zuidelijke HOB is veel duurder in grondwaarde dan de noordelijke HOB. De 3 GB hebben een duurdere grondwaarde dan de noordelijke HOB en beetje goedkoper dan de zuidelijke HOB.
Wat denken jullie hiervan? Kan dit zo? :shock:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 12 aug 2020 11:22

U zegt het toch zelf, de duurdere percelen zijn beter gelegen?

IrisIris123
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 aug 2020 11:53

U zegt het toch zelf, de duurdere percelen zijn beter gelegen?
LeenW
Dit lijkt mij zoiets als, het perceel dat iedereen wil kopen (HOB - zuidgericht), kunnen we een hogere m2 prijs op plaatsen. Bij vorige projecten van de bouwfirma werd er steeds eenzelfde m2-prijs voor de grond aangehouden voor alle woningen.
Dit is reeds hun 4de project op dit weiland.
Maar als dit zo kan, dan is het zo :wink: Wel jammer, want er is nogal een verschil.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 12 aug 2020 12:09

U zegt het toch zelf, de duurdere percelen zijn beter gelegen?
Dit lijkt mij zoiets als, het perceel dat iedereen wil kopen (HOB - zuidgericht), kunnen we een hogere m2 prijs op plaatsen.
So what? Dat is de bekende economische wet van vraag en aanbod + het zou niet "ethisch" zijn om voor een slechter gelegen grond zelfde prijs te vragen.
De prijsdifferentiatie lijk me dan ook perfect verdedigbaar.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

IrisIris123
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 aug 2020 12:12

Dank je Thomas. Ik begrijp het, alleen jammer.

LeenW
Berichten: 12840

#6 , 12 aug 2020 12:31

U zegt het toch zelf, de duurdere percelen zijn beter gelegen?
LeenW
Dit lijkt mij zoiets als, het perceel dat iedereen wil kopen (HOB - zuidgericht), kunnen we een hogere m2 prijs op plaatsen. Bij vorige projecten van de bouwfirma werd er steeds eenzelfde m2-prijs voor de grond aangehouden voor alle woningen.
Dit is reeds hun 4de project op dit weiland.
Maar als dit zo kan, dan is het zo :wink: Wel jammer, want er is nogal een verschil.
Dat is gewoon vraag en aanbod, vrees ik.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 aug 2020 15:16

Dit is een normale zaak , een dak appartement is ook soms duurder dan midden in .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KJ86
Berichten: 2663

#8 , 13 aug 2020 22:19

Als het dezelfde personen zijn die achter de vennootschappen schuilen, kan je dat wel onderhandelen. Voor hen maakt het niet zo veel uit of dat er meer winst op de grond gemaakt wordt en wat minder op de constructie. Het moet wel redelijk blijven uiteraard, je kan de constructie niet verkopen onder de kost van het optrekken.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 14 aug 2020 09:30

je kan de constructie niet verkopen onder de kost van het optrekken.
Maar je kan wel vragen wat je wil. Een stuk grond is zoveel waard, wat een zot ervoor wil geven. Aan de kandidaat koper om daarover te beslissen, en niet aan buitenstaanders.

Terug naar “Kopen”