Bewoonbare oppervlakte vs werkelijk bewoonbare oppervlakte

Mouse2302
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bewoonbare oppervlakte vs werkelijk bewoonbare oppervlakte

#1 , 05 aug 2020 17:54

Hi all,

Wij hebben recent een bod gedaan op een woning dat ondertussen ook aanvaard werd.

In de advertentie van de woning stond duidelijk vermeld dat de woning een bewoonbare oppervlakte van 209m2 heeft.
Nu hebben we recentelijk de plannen van de woning ontvangen en nu blijkt dat de woning een oppervlakte heeft van +/- 170m2.
Toch wel een opmerkelijk groot verschil. (Over een klein verschil van enkele m2’s zou ik niet vallen).

We konden dit tijdens het bezoek zelf moeilijk inschatten omdat sommige kamers nog wat rommelig waren.

Ter info: compromis is momenteel nog in opmaak.

Daarnaast heb ik een kopie van het zoekertje op
Immoweb.

Bij het bezoekmoment was er nog geen EPC attest voorhanden, dus daar konden we dit ook niet aflezen.

Uiteraard hebben we ons bod gebaseerd op datgene we gezien hebben, maar toch ook een groot deel op basis van de meegedeelde bewoonbare oppervlakte.

Nu is onze vraag; wat kunnen we hier best mee aanvangen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6856

#2 , 05 aug 2020 18:23

En wat is nu precies bewoonbare oppervlakte, en wat niet ?

Mouse2302
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 aug 2020 20:51

En wat is nu precies bewoonbare oppervlakte, en wat niet ?
De correcte oppervlakte is 170m2.
De geadverteerde oppervlakte is 209m2.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6856

#4 , 05 aug 2020 22:11

Ik bedoel dus : hoe meet u de bewoonbare oppervlakte. Kelder, zolder, inkom , trappen, terrassen, berging.... inbegrepen ?

Ik heb al enkele keren gezien dat ze gewoon de gelijkvloerse oppervlakte vermenigvuldigen met het aantal bouwlagen, zonder dat dat allemaal bewoonbaar is...


En als u een andere methode van meten hanteert dan de verkopers, dan is er al veel verklaard. Blijft de vraag of u zich bedrogen moet voelen.

Maar als de woning u interesseert as such, kunt u misschien voor een prijsaanpassing gaan ?
Succes !

Mouse2302
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 aug 2020 08:16

Ik bedoel dus : hoe meet u de bewoonbare oppervlakte. Kelder, zolder, inkom , trappen, terrassen, berging.... inbegrepen ?

Ik heb al enkele keren gezien dat ze gewoon de gelijkvloerse oppervlakte vermenigvuldigen met het aantal bouwlagen, zonder dat dat allemaal bewoonbaar is...


En als u een andere methode van meten hanteert dan de verkopers, dan is er al veel verklaard. Blijft de vraag of u zich bedrogen moet voelen.

Maar als de woning u interesseert as such, kunt u misschien voor een prijsaanpassing gaan ?
Succes !
Ik zou niet weten hoe de verkoper de bewoonbare oppervlakte heeft berekend.

Bij mijn berekening hou ik rekening met elke ruimte in huis. Dus ook hal, berging, etc. Uiteraard reken ik het kleine tuinhuis er niet bij. Maar dat kan het verschil ook niet verklaren.

bosprocureur
Berichten: 6856

#6 , 06 aug 2020 09:20

Tja, dan moet er inderdaad een fout in de berekening zitten.

En dan komt de moeilijke beslissing : accepteren, gaan voor een prijsvermindering (met risico op volledig afblazen van de deal! ) ....

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 06 aug 2020 11:27

Uw geboden prijs wordt niet enkel bepaald aan de hand van de oppervlakte. Ook het geboden comfort en tal van andere zaken spelen hier een rol. U enkel gaan baseren op de oppervlakte zou fout zijn.
Garages, kelders en zolders horen niet in een bewoonbare oppervlakte te zitten.
Hieronder een berekening woonoppervlakte voor dummies
https://www.zimmo.be/blog/2019/12/05/zo ... n-je-huis/

lukasi
Berichten: 1144

#8 , 06 aug 2020 14:36

Met of zonder de muren gemeten ?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 06 aug 2020 15:51

Meestal is de oppervlakte een "bruto-oppervlakte".
Men meet dus de "buitenkant".
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

limelight
Berichten: 232

#10 , 06 aug 2020 19:39

Je hebt geboden op iets dat je gezien hebt. Wat je gezien hebt vond je blijkbaar toch groot genoeg voor jullie wensen, anders zou je er niet op geboden hebben.
Je kan proberen onderhandelen, maar als dat niet lukt sta je toch zwak hoor. Mijn ervaring leert dat zo goed als geen enkele advertentie correct is qua oppervlakte. Zoals hierboven al vermeld omdat er gewoon verschillende manieren zijn om dit te bekijken (butto/netto, ingemaakte kasten al dan aftrekken, garage en kelder meerekenen etc).
Je moet vooral uitmaken voor jezelf wat je nu wil. Lagere prijs? Kan je proberen, maar verkoper hoeft hier helemaal niet in mee te gaan. Verkoop annuleren? Ook dat zal niet evident zijn, al kun je wel met de advertentie zwaaien en hopen dat de verkoper niet voet bij stuk houd.

Terug naar “Kopen”