notariële akte langer dan voorziene tijd

Jorg Nijssen
Topic Starter

notariële akte langer dan voorziene tijd

#1 , 03 sep 2008 11:47

Goedemiddag iedereen,

We hebben einde juli het compromis getekend voor de aankoop van een appartement van 4j oud. De verkoper heeft dit ook ondertekend vrij van lasten.
Gisteren telefoon van de notaris dat de verkoper in een collectieve schuldtoezicht(of hoe noemen ze dat) zit.
Ik heb het compromis nagelezen en daar staat in dat als na 3 maanden de notariële akte door een van de partijen niet is ondertekend dan kan degene die benadeeld is(ik dus) 10% van de verkoopprijs en eventueel gemaakte kosten mits bewijs eisen via een aangetekend schrijven.
Dus stel, na einde oktober(want heb de huur opgezegd en moet er eind oktober uit) dat de notariële akte niet is ondertekend door de verkoper kan ik deze 10% vorderen en moet ik dan afzien van de verkoop of wordt die 10% gewoon van de prijs afgetrokken en gaat de verkoop als eens alles in orde is gewoon door?

Waarom altijd zo een problemen hé.

Alvast bedankt.

Mvg,

J

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jelle

#2 , 03 sep 2008 14:58

Meestal staat er ergens in de verkoopsovereenkomst een clausule die bepaald:

"Deze verkoop is toegestaan onder de opschortende voorwaarde van het bekomen van het akkoord van opheffing van de ingeschreven schuldeisers of de schuldeisers die een beslag hebben laten overschrijven of van diegenen die een bewarend beslag........;enz"

Indien deze clausule er in vermeld staat én de schuldeisers zijn niet akkoord met de verkoop dan is de verkoopsovereenkomst als "onbestaand" te beschouwen en heeft u nergens recht op.

Reclame

Terug naar “Kopen”