Alleen huis kopen, lenen met vriend/kennis

audi-huron
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Alleen huis kopen, lenen met vriend/kennis

#1 , 22 jul 2020 09:35

Beste,

Situatie: Iemand die ik al lang kan, wil een huis kopen maar enkel op haar naam. Lening kan ze niet krijgen omdat combinatie van te duur huis en te weinig inkomsten. Ik zou haar helpen, ook voor wat betreft eigen middelen.

Mogelijke oplossing: ik leen mee met haar. Volgens een advocaat die ze kent, is het mogelijk dat het huis op haar naam staat, en de lening ons beider namen. Klopt dit?

Notaris kan het huis op haar naam zetten, maar verwijst ons toch door naar de bank bij wie we zouden lenen. Dus: heeft de advocaat gelijk of niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 22 jul 2020 09:46

Beste

Dat kan niet.
Als kredietnemer moet je een economisch belang hebben bij de transactie.
En dat betekent dat je doorgaans mede eigenaar moet zijn in een meer dan symbolisch percentage.
Doorgaans wordt 20 % mede eigendom als minimum genomen.

To the point : als een bank geen krediet toestaat omwille van onvoldoende solvabiliteit is het een zeer slecht idee om voor een bypass te zorgen.

Als je dan toch het geld hebt kan je het beter zelf kopen en haar gratis laten wonen. Zo zal je minstens de controle behouden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 22 jul 2020 11:57

Dat kan allemaal
Maar mogelijk niet als hypothecair krediet, aan andere tarieven, en met onderpand van jouw kant.

Dit zijn constructies waar je beter niet aan begint.

Je bent volledig mee verantwoordelijk voor de lening, maar daar staat in jouw scenario geen eigendom tegenover ...


Mee lenen = mee eigenaarsaandeel verwerven

Indien niet: walk away ...

Reclame

Terug naar “Kopen”