Belofte getekend - verkoper mag niet verkopen - wat nu?

Tolbest
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Belofte getekend - verkoper mag niet verkopen - wat nu?

#1 , 18 jul 2020 12:13

Beste,

graag jullie advies of tips omtrent het volgende:

er is een week geleden een belofte getekend door beide partijen (koper en verkoper) en in deze belofte staat uitdrukkelijk vermeld dat indien het bod van de koper aanvaard wordt binnen de 10 dagen door de verkoper dat er dan een verkoop is gesloten (dit is het geval geweest). Er staat ook in dat indien 1 van beide partijen de (ver)koop verbreekt er een schadevergoeding van 10% dient betaald te worden.

Nu blijkt dat de verkoper niet mag verkopen gezien deze 14 maand te vroeg verkoopt (gebonden aan een akte van een intercommunale die stelt dat er geen verkoop mag geschieden, tenzij na 20 jaar). Verkoper heeft dus belofte van bod getekend terwijl deze nog niet mag verkopen. Er kan wel een schadevergoeding betaald worden aan deze intercommunale, maar deze dient hierover te beslissen. Wie weet wanneer deze beslissing valt, kan nog lang duren, maar notaris kan wel geen compromis opstellen als er geen akkoord is.

Mijn vraag is: welke rechten heb ik als koper? Het kan toch niet dat er een oneindigheid bestaat tussen belofte en tekenen van compromis waarbij de koper in het ongewisse wordt gelaten (tijd is geld, ik ben huurder).

bedankt voor jullie reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 jul 2020 12:30

Dan kan je de schadevergoeding van 10 % opeisen

Tolbest
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jul 2020 18:07

Dan kan je de schadevergoeding van 10 % opeisen
En wat als er een akkoord komt van de intercommunale? Ofdat men mij meedeelt dat de beslissing binnen 2-3 maand pas valt?

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 18 jul 2020 19:43

Je kan dan ook de akte laten uitstellen/verdagen totdat er een toelating is. Wel door uw notaris op papier laten zetten.

Tolbest
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jul 2020 20:04

Je kan dan ook de akte laten uitstellen/verdagen totdat er een toelating is. Wel door uw notaris op papier laten zetten.
Ok dank je. Maar dan zitten we natuurlijk wel met onzekerheid tot beslissing valt (= tijd dat verloren gaat, dat we konden besteden aan bezoeken andere woningen en extra huurgelden).

Terug naar “Kopen”