Verborgen gebreken bij aankoop woning

Vikjordi
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Verborgen gebreken bij aankoop woning

#1 , 16 jul 2020 16:50

De compromis voor de verkoop van mijn woning is een maand geleden ondertekend. Samen met de koper ben ik overeen gekomen dat hij tijdens de periode tussen ondertekening compromis en ondertekening akte verfraaiingswerken mag uitvoeren in de woning (schilderen,...). Hij heeft dan ook exclusief de sleutel. Dit staat ook zo in de notariële compromis. Er is eerst een onderlinge compromis getekend geweest en twee weken later een notariële compromis. De sleutel heeft koper ontvangen bij ondertekening onderhandse compromis.

Nu komt hij mij te vertellen dat hij verborgen gebreken gevonden heeft. Dit bevat o.a. dat de verf afschilfert en dat de motor van de ventilatiesysteem defect is. Hij vraagt via de notaris dat ik tussen kom in het herstel van deze motor. Anders zal hij een rechtszaak beginnen wegens verborgen gebreken.

Dat er iets mis was met de motor van het ventilatiesysteem is inderdaad zo, maar was ook zo geweten door de koper op het moment van ondertekening van compromis. Deze maakte reeds veel lawaai. De koper had zelfs al iemand aangesproken over wat het probleem zou kunnen zijn, en was ook een onderdeel van de onderhandelingen in de prijs.
Dat er schilderwerken moeten gebeuren was ook zo. Daarom dat de koper de sleutel reeds vroeger gekregen had.

Er is een muur met een oude vochtplek, dit wegens waterlek, die twee jaar geleden hersteld is geweest via mijn verzekering.

In de notariële compromis staat : "De koper aanvaardt het goed in de staat waarin het zich thans bevindt; de kopers verklaren de verkopers vrij te stellen van elke waarborg aangaande de aard, de staat, de zichtbare en/of verborgen gebreken van de grond, ondergrond en gebouwen".

Nu is mijn vraag of dit verborgen gebreken zijn en of koper een been heeft om op te staan. Of is dit een truk om zo eventueel de comprois te kunnen ontbinden?

Tweede vraag hierover: Indien koper dit toch voor het gerecht zou brengen, loopt mijn lening nog langer door. Dit is voor mij een financiële aderlating. Kan ik via de rechtbank dan "huurgeld" of compensatie eisen voor de extra maanden ( langer dan de drie maanden tussen tekenen compromis en akte) dat hij gebruik maakt van de woning - zonder dat dit een huurcontract wordt?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 jul 2020 18:09

Een defecte motor is geen verborgen gebrek. Hij had de mogelijkheid die te testen tijdens zijn pandbezoek. Dat hij dat heeft nagelaten is zijn fout, en kan hij nu niet op u verhalen.
Heeft hij een brandverzekering afgesloten van zodra hij de sleutels heeft ontvangen, evenals alle nutsvoorzieningen overgenomen op zijn naam? Betaald hij de OV voor de betreffende periode?

Vikjordi
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jul 2020 18:29

Ja, hij betaald een brandverzekering en heeft reeds alle nutsvoorzieningen overgenomen. Alle belastingen betreffende het verkochte goed zal de koper betalen vanaf overdracht sleutels

Reclame

Terug naar “Kopen”