Compromis ontbinden i.v.m. rooilijn

Saskia.P
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Compromis ontbinden i.v.m. rooilijn

#1 , 08 jul 2020 21:03

Mijn vriend en ik hebben 2 weken geleden de compromis getekend voor ons (toen nog) droomhuis.
Eén minpunt: het huis is gelegen aan een steenweg, maar dat woog niet op tegen alle voordelen.
Voor het uitbrengen van het bod hebben mijn vader, moeder en ik het huis nog bezocht. Mijn vader heeft zich toen bij de makelaar bevraagd over onteigening en of het op een rooilijn zou liggen, die zei echter dat er geen problemen waren en we ons daarover geen zorgen hoefden te maken. Om zeker te zijn heb ik nog eens naar het stadhuis gebeld en mijn vader naar de notaris; beiden gaven ons groen licht. Dus: lening aangegaan en compromis getekend.

Nu gingen wij gisteren nog administratie regelen bij de notaris die toen even terloops zei dat onze woning doorkruist wordt door een rooilijn en dit kon aantonen op een plannetje.
We zijn nu uiteraard in alle staten en voelen ons enorm in het zak gezet. Hadden we dit op voorhand geweten hadden wij ook nooit een bod uitgebracht. Nu achteraf gezien zijn de rooilijnen wel in de compromis vermeld, die ik wel effectief gelezen heb maar eerlijk gezegd had ik nog nooit van deze term gehoord (ik zag er ook geen kwaad in doordat wij al groen licht kregen van de gemeente en de notaris). De compromis is ons ook nooit voorgelezen geweest en de notaris was niet aanwezig bij het tekenen.

Binnen 2 dagen moeten we gaan tekenen voor onze lening bij de bank. Is het reëel om aan de bank te vragen om deze alsnog te laten afkeuren en vervolgens nog naar 2 andere banken te stappen om hetzelfde te doen?

Zijn er nog stappen die wij kunnen nemen om deze compromis te ontbinden?

Als we de 10% boete niet kunnen ontlopen zijn we geneigd van het huis toch te kopen en wilt mijn vader het na 10 jaar wel overkopen en verhuren, dat is wel een geruststelling. Maar fijn is het natuurlijk niet en veel zin om te investeren in verbouwingen hebben we nu ook niet meer.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38601

#2 , 08 jul 2020 21:08

In Deurne loopt er al sedert ongeveer 1909 een rooilijn door heel wat huizen op de Turnhoutsebaan smal gedeelte da ondertussen als 'dorpsgezicht' erkend is...
Gemeente kan u vermoedelijk beter informeren.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 09 jul 2020 08:59

Soms worden die rooilijnen nooit in uitvoering gebracht. Is het langs een grote drukke steenweg/straat of is het langs een kleine straat. Hoelang bestaat die rooilijn al?

Reclame

Terug naar “Kopen”