Is er altijd een fysieke eigendomsakte aanwezig?

Marcel Stressy
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

Is er altijd een fysieke eigendomsakte aanwezig?

#1 , 25 jun 2020 16:10

Bij het overlijden van mijn vader heb ik de helft van het huis geerfd, de andere helft is van mijn moeder in vruchtgebruik. Ik ben op zoek naar de oude/nieuwe eigendomsakte, voorlopig nog niet gevonden. Online ( belastingen ) zie ik het wel, Is het mogelijk dat deze enkel geregistreerd is, en er geen nieuwe eigendomsakte is. Wens binnenkort het huis te verkopen. Vogende week consulteer ik de persoon die de nalatenschap in orde gebracht heeft, maar moet ik dit weekend verder zoeken of niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 jun 2020 16:31

Notaris kan al die voorgaande aktes voor u opzoeken.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 25 jun 2020 16:34

Wat de koper krijgt is slechts een afschrift, niet DE akte zelf.
Geen enkel gevolg als u dat verliest. Als u een huis erft hebt u dat afschrift meestal sowieso niet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Sirkii
Berichten: 5410

#4 , 25 jun 2020 17:55

Normaal heb je bij t overlijden van je vader slechts 50% blote eigendom geërfd. Uw moeder verkreeg daarop het vruchtgebruik en heeft de andere helft nog in volle eigendom. Dit is de veronderstelling dat ze volgens het wettelijk stelsel getrouwd waren en het huis 50-50 was.

Het vruchtgebruik van een gezinswoning is absoluut. Zonder akkoord van uw moeder kan er niet verkocht worden tenzij er bewindvoering is (of door uw moeder getekende buitenrechterlijke volmacht)

Marcel Stressy
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jun 2020 18:12

Uiteraard is mijn moeder akkoord, woont er niet meer. Maar ik vind geen notariële akten terug, wel zie ik het geregistreerd staan bij onroerende goederen (50-50) online. Maar zoals hierboven al vermeld zal de notaris het wel opzoeken, ik vind het alleen raar dit ik niks meer terugvind. Plans van architect, enz... dat wel, maar geen plechtstatige documenten zoals ...ik Notaris X met mij voorgezeten de heer Marcel Stressy...

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 25 jun 2020 18:18

Als u plans hebt dan hebben uw ouders vermoedelijk het huis laten bouwen.
Dan kan er geen akte zijn betreffende de woning! Die bestaat eerst na eerste verkoop.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcel Stressy
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 jun 2020 18:38

Merci, Thomas Morus, zo is het! het huis is gebouwd, en er zal geen akte zijn...

bosprocureur
Berichten: 6856

#8 , 25 jun 2020 18:47

Akte van de grond dan ?

Marcel Stressy
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 jun 2020 19:21

De notaris zal het moeten uitzoeken, enige nog gevonden akte lening bij notaris voor grond en huis... en pensioenzegels van 5 frank.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 25 jun 2020 19:27

Akte van de grond dan ?
Als die door de ouders werd aangekocht wel.
Maar aangezien er een huis opstaat niet meer relevant.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcel Stressy
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 jun 2020 19:36

okay, interessant.

Terug naar “Kopen”