Elektrische keuring

VoltaVolta
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Elektrische keuring

#1 , 23 jun 2020 07:39

Weet niet of het in het juiste subforum staat, indien niet, mijn excuses.

Recent hebben wij een woning gekocht met afgekeurde elektriciteit.
Kleine opmerkingen:
Enkele lichtpunten welke niet op het schema stonden, geen stickers op de zekeringkast.

Na alles in orde te zetten, maken we afspraak bij zelfde firma en ze sturen dezelfde keurder terug.

Alle eerdere opmerkingen in orde, maar nu vind hij andere dingen.
Als hij de eerste keer zijn job deftig had gedaan, had dat toen toch al moeten opgemerkt worden?

Ik hoor viavia (dus niets officieel) dat ze bij herkeuring enkel mogen nakijken wat voordien is afgekeurd.
Klopt dit?

De "nieuwe" gebreken zijn er trouwens die bij de eerste controle ook onmiddellijk zichtbaar waren:
-Een kabel die vanuit het bord vertrekt en een bocht maakt, waar volgens de keurder te weinig pvc rond zit. (om de bocht te maken is de kabel bloot tussen 2 haakse rechte pvc buizen, hij stelt een pvc bocht voor)
-1 aardingsdraad die van 2 klemmen op waterleidingen komt en op een aardingspunt zit aangesloten onder de kast: nu plots te veel draden in dat punt

Als ze telkens bij een herkeuring iets nieuw vinden, blijven we natuurlijk bezig.

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 23 jun 2020 12:31

Waarschijnlijk stond deze clausule in het keuringsverslag:

Het is niet uitgesloten dat er bijkomende inbreuken worden vastgesteld bij voorleggen van de schema’s: Door het ontbreken van de schema’s, kon de controleur de schema’s niet toetsen aan de werkelijkheid.

VoltaVolta
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jun 2020 14:07

Waarschijnlijk stond deze clausule in het keuringsverslag:

Het is niet uitgesloten dat er bijkomende inbreuken worden vastgesteld bij voorleggen van de schema’s: Door het ontbreken van de schema’s, kon de controleur de schema’s niet toetsen aan de werkelijkheid.
Klopt, echter hebben de bijkomende inbreuken niets te maken met het aanpassen van de schema's.

Hetgene wat nu wordt afgekeurd zijn dingen die bij de vorige controle in zijn eerste stap van inspectie(elektriciteitskast nakijken) niet opgemerkt zijn.

Aarding was ok volgens verslag. Nu plots niet meer.

"Was dat vorige keer ook zo?"
-natuurlijk, waarom zouden we iets dat goed is, aanpassen.
"Straf, dan zal ik daar overgekeken hebben"

Beetje dubbel gevoel bij.

Reclame

CityBird
Berichten: 792

#4 , 23 jun 2020 14:41

Na alles in orde Ik hoor viavia (dus niets officieel) dat ze bij herkeuring enkel mogen nakijken wat voordien is afgekeurd.
Klopt dit?
Nee, dit klopt niet.

KJ86
Berichten: 2662

#5 , 23 jun 2020 23:16

Kleine gebreken zoals deze, kunnen rechtgezet worden met een foto te sturen. Keurder moet dan niet terugkomen voor hercontrole, geen extra kosten.

Terug naar “Kopen”