vriendin uitkopen

Stommerik
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

vriendin uitkopen

#1 , 10 jun 2020 10:18

hallo,

mijn vriendin wil vertrekken na een relatie van 5 jaar. We hebben samen een huis gekocht en zijn overeengekomen dat de waarde hiervan 180000 euro is. Ons openstaand saldo van de lening is nog 108000 euro. Zij heeft 20000 euro ingebracht, ikzelf 58000 euro ingebracht. Maar nu ben ik ook zelf verontwaardigd dat zijn maar recht zou hebben op 17000 euro als ik haar zou uitkopen. Of heb ik mij misteld?

En bestaat er een mogelijkheid dat ik bijleen om haar te kunnen uitkopen?

MVG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
arouet
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jun 2020 11:26

Na aftrek van de lening blijft er nog €72.000 over die over de twee partners verdeeld kan worden. Dat is minder dan jullie gezamelijke eigen inbreng van €78.000. Dit betekend dus dat er een minderwaarde is op het huis. Deze kan een gevolg zijn van het feit dat jullie de waarde van het huis lager schatten dan de aankoopprijs maar meer waarschijnlijk is dat dit komt omdat jullie met een deel kosten zitten die niet te recupereren zijn. (registratierechten en andere kosten van de aankoop) Dit is natuurlijk voornamelijk zuur voor de vertrekkende partner.

Jullie kunnen uiteraard overeenkomen wat jullie willen en een 50/50 split is zeker een optie maar indien u zelf al aangeeft dit te hard te vinden kunne jullie kiezen om v beide partners naar verhouding van hun inbreng uit te betalen. In dit geval betekend dit dat de persoon met meer inbreng ook een groter aandeel in het verlies neemt. U hebt 58/78 van de eigen inbreng gedaan en uw vriendin 20/78. Als we deze verhouding gebruiken voor de berekeningen krijgt u nog €53.538,46 euro en uw vriendin €18.461,54. Uiteraard is dit nog steeds weinig maar gezien de hoge niet te recupereren kosten die verbonden zijn aan vastgoed in België is dit helaas vaak het geval.

Voor bijlenen kunt u best contact opnemen met je bank. Dit zult u sowieso moeten doen om te kijken of het voor u haalbaar is om de afbetalingen alleen verder te zetten. Veel banken zijn hier niet happig op aangezien het risico voor hen fors groter wordt.(niet enkel is er een fors lager gezinsinkomen maar het risico op bijvoorbeeld werkloosheid is ook niet langer gespreid over twee ontleners)

Ik ken uw financiële situatie niet dus kan geen uitspraken doen of de bank dit gaat goedkeuren. (eventueel met een verlenging van de terugbetalingstermijn en een bijkomende opname om je vriendin uit te kopen)

Stommerik
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jun 2020 11:56

Ik betaal op dit moment 640 euro alleen af. Zij doet een opleiding bijbetaald van de dop uit. Mijn nettoloon is 2200 euro. Dus hoop dat ik nog wat geregeld kan krijgen bij de bank. Zou het erg vinden als ik mijn zuurverdiende geld gewoon zie weggegooid worden bij de verkoop van het huis aan een ander persoon.

Reclame

LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jun 2020 17:28

hoe is het zakelijk recht verdeeld? 50/50? Of een andere verdeling, bijvoorbeeld in verhouding met de eigen inbreng? Vraag zeker raad aan jouw notaris en de bank!

(hoe kom je eigenlijk op de waarde van de woning?)

Stommerik
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jun 2020 19:18

We hebben gwn de waarde behouden waarvoor we het gekocht hebben. De. Verbouwingen die zijn gebeurd is elektrisch circuit opgefrist en herstellingen

Terug naar “Kopen”