Aansprakelijkheid na verkoop huis

fr.de.bo
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Aansprakelijkheid na verkoop huis

#1 , 09 jun 2020 11:15

Dag iedereen,

Ik zit in volgende situatie

In oktober 2019 hebben wij onze woning verkocht. In het voorjaar van 2019 hebben wij in deze woning insijpelend water gehad na een hevig onweer. We hebben dit aan de verzekering gemeld. Daar werd ons verteld dat ze enkel de 'gevolgschade' konden dekken, de oorzaak zelf, wat het ook zou mogen zijn, is niet gedekt. Omdat er buiten wat wat vuiligheid, van het vuile water, op de muur achtergebleven was en er volgens ons geen andere schade was, hebben we buiten deze melding, geen beroep gedaan op de verzekering. (We hadden nog verf in de kelder staan om deze vuile strepen te overschilderen).

Ik ben als goede huisvader op onderzoek gegaan en heb 2 mogelijke oorzaken van het insijpelen gezien. Ten eerste zat een dakgoot volledig verstopt. Zo erg dat het water na een regenbui tot aan de rand stond en dus meer dan waarschijnlijk is overgelopen. Deze heb ik uiteraard onmiddellijk ontstopt. Ten tweede was er regenpijp, waarvan 2 stukken buis niet mooi aaneensloten, dichtgeplakt met een tape over een lengte van meer dan 10 cm. Deze tape was gelost, hierdoor liep er water langs de buitenzijde van de regenpijp wanneer het regende. Deze regenpijp heb ik vervangen door een nieuwe aaneensluitende regenpijp. Van de werken zelf heb ik geen bewijs (wie houdt nu een rekening van een pvc-buis bij), maar ik heb wel een foto waar de tape duidelijk op staat.

Opeens kreeg ik een paar weken terug een aangetekende zending van de verzekering van de vorige eigenaars in de bus. Hij stelt mij in gebreke voor de schade aan de woning (100% vocht in een muur door een kapotte dakgoot) deze schade is vastgesteld na de storm in februari van dit jaar. Er is ondertussen een afspraak gemaakt met de experten van beide verzekeraars voor een plaatsbezoek in juli.

Nu heb ik twee vragen:
1. Kan ik aansprakelijk worden gesteld voor deze schade? Er is mij altijd gezegd dat je een huis koopt in de staat waarin het zich bevindt. De eventuele schade aan de dakgoot (als die er al geweest zou zijn) was niet verborgen voor de kopers op het ogenblik van hun bezoek aan het huis met de makelaar. De dakgoot was zichtbaar vanuit het raam in de zolder en vanaf het koertje.

2. Stel dat ik aansprakelijk wordt gesteld voor deze schade, ga ik dan meer moeten betalen dan alleen maar mijn franchise bij mijn verzekering?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 09 jun 2020 12:14

Een correct geconstrueerde ingebouwde dakgoot is aan de dakzijde hoger dan aan de buitenkant zodat bij verstopte afvoer het water over de gootrand loopt en niet binnensijpelt. Of dit zo is zullen de experten wel uitvechten. Voorts konden de kopers de goot al geïnspecteerd hebben en gezien hebben dat ze aan bervanging toe was. Het is dus geen verborgen gebrek (=gekend door de verkoper, verzwegen en niet detecteerbaar door de koper)

Wacht even af maar k denk dat dit idd een verzekeringskwestie wordt waarbij volgens mij de gevolgschade door de verzekering van de huidige eigenaar betaald wordt en hij de goot moet laten herstellen op zijn kosten.

Reactie onder voorbehoud. Laat je het resultaat weten?

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jun 2020 13:38

Ik volg de redenering dat dit niet al verborgen gebrek zal aanzien worden.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 09 jun 2020 16:58

Is volgens mijn geen verborgen gebrek. Een verborgen gebrek dient moedwillig te zijn verborgen om een verborgen gebrek te zijn. In jullie geval was er niets verborgen en zichtbaar voor een deskundig iemand.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 09 jun 2020 17:12

Het huis is verkocht aan jullie. Fout ligt bij de verkopers, en je kan een schadevergoeding vragen voor de lange wachttijd.
Pas op, als de fiscus weet krijgt van de datum van ondertekening compromis (die zal in de akte staan) kan je dat een forse boete kosten wegens niet tijdig betalen registratierechten op de verkoop. Deze moet nl binnen de 4 maanden na compromis betaald worden. Spteek er
.zeker uw notaris over.

Terug naar “Kopen”