Onbewoonbaar verklaren van woning tussen compromis en akte

jordenwaeye
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Onbewoonbaar verklaren van woning tussen compromis en akte

#1 , 25 mei 2020 17:07

Hallo iedereen

Ik ben student vastgoedmakelaar in mijn 3de jaar en ook dus actief bezig met het samenstellen van mijn eindwerk.
Deze behandelt zowel onderverhuur (via AirBNB) alsook onbewoonbaarheidsverklaring en onbewoonbaarheidsverklaring tussen compromis en akte.
Echter over mijn laatste vraag blijf ik met de handen in het haar zitten. Ik nam in tussentijd ook reeds contact op met een immo kantoor in de buurt en stelde deze bovenstaande vraag maar daar kreeg ik naar mijn gevoel niet het correcte antwoord op mijn vraag. Ik wou via deze weg even polsen of iemand van jullie mij hierbij zou kunnen helpen:

- kan een woning na het ondertekenen van de compromis en voor het verlijden van de akte onbewoonbaar verklaard worden?
- Indien wel (of veronderstel van wel), kan de koper de compromis laten ontbinden of blijft hij gebonden aan zijn overeenkomst vanwege het dwingend recht?
- Indien wel, ( of veronderstel van wel), wie draait op voor de kosten om de woning terug bewoonbaar te maken en dus van de inventaris te krijgen?

Ik hoop alvast dat iemand van jullie mij zou kunnen helpen hierbij, alvast dank bij voorbaat.

Met vriendelijke groeten

J.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 25 mei 2020 17:25

Mogen wij ervan uitgaan dat de woning zelf niet veranderd is tussen de datum van compromis en akte?
Dan is die onbewoonbaar-verklaring gewoon een vastlegging van de toestand zoals ook de koper het kon vaststellen. Kosten m.i. Voor de koper dus.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 25 mei 2020 18:07

- kan een woning na het ondertekenen van de compromis en voor het verlijden van de akte onbewoonbaar verklaard worden?
Waarom niet ?
Zijn toch 2 verschillende administratieve processen :?:

Als een huurder stappen onderneemt om de onbewoonbaarheid te vragen, bvb.

Reclame

jordenwaeye
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mei 2020 19:17

Mogen wij ervan uitgaan dat de woning zelf niet veranderd is tussen de datum van compromis en akte?
Dan is die onbewoonbaar-verklaring gewoon een vastlegging van de toestand zoals ook de koper het kon vaststellen. Kosten m.i. Voor de koper dus.

De woning zelf is niet veranderd inderdaad. De woning wordt wel bewoond door een huurder, dus het is de huurder die tussen de periode van ondertekenen van compromis en akte de stappen onderneemt om het pand onbewoonbaar te laten verklaren.

Hopelijk heeft u hiermee voldoende info.

Met vriendelijke groeten,

Jorden

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 25 mei 2020 19:56

De woning is intussen niet veranderd, gewoon de toestand officieel vastgesteld.

Oplossen + de kosten zijn voor de koper dus. Koper blijft dus sowieso gebonden. Hij moet wel de juiste administratieve weg volgen om die onbewoonbaarheid (na de nodige verbeteringen) te laten opheffen.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 mei 2020 09:02

Natuurlijk kan een woning onbewoonbaar verklaard worden tussen datum compromis en datum akte. Zelfs bij wijze van spreken één dag na de akte kan dit gebeuren... Het is dan aan de ambtenaar om de hoorplicht aan de juiste partij aan te bieden...
Een woningonderzoek komt trouwens niet altijd door een zittende huurder. Elke belanghebbende kan de stap zetten om zo'n onderzoek aan te vragen (ocmw, buren, wijkagent, gemeentepersoneel, ...)

Terug naar “Kopen”