Bewijs van bod op huis andere partij

thibaultvd
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Bewijs van bod op huis andere partij

#1 , 12 mei 2020 11:37

Goedemiddag,

Het is ons al overkomen in onze huizenjacht dat we een bod uitbrengen op een huis en dat we dan antwoord krijgen dat er al een hoger bod is gedaan.

In het eerste geval brachten we een bod uit met geldigheid van een week en kregen we volgende dag te horen dat er een hoger bod was.
We hebben naar het bedrag gevraagd maar dit mochten we zeker niet weten.
Dit vond ik al vrij vaag en liet dan ook weten dat ik geen verder bod meer wou uitbrengen waarop ik als antwoord kreeg dat ik nog gebonden was aan mijn vorig bod wat me zelfs nog meer doet vermoeden dat er nooit een hoger bod is geweest. Achteraf stond dit huis nog bijna een jaar te koop wat mijn vermoede eigenlijk alleen maar bevestigde.

Bij een recenter geval hebben wij een bod gedaan (ook met geldigheid van een week) als begin voor een prijsonderhandeling.
De eigenaars en de makelaar waren gecharmeerd van ons bod maar wachten nog op andere biedingen.
Wij waren namelijk de eerste bezoekers en de eerste kijkdag is pas binnen 2 weken georganiseerd.
Er werd ons aangeraden ons bod te verlengen met 3 weken en eventueel nog wat te verhogen.
Wij zien hier niet op ingegaan en hebben geschreven dat we het bod niet verlengen aangezien we nog naar andere panden en bouwgronden gaan kijken. Wel hebben we vermeld dat er nog interesse is en dat we nog steeds bereid zijn om met de eigenaars een prijs overeen te komen. Indien de eigenaars echt op andere biedingen willen wachten hadden we gevraagd om op de hoogte te worden gehouden van andere biedingen na de kijkdag zodat we eventueel nog een hoger bod kunnen uitbrengen.

Graag had ik me geïnformeerd of ik mag vragen naar het exacte bedrag dat is geboden en of een e-mail van de makelaar met het exacte bedrag een geldig bewijs hiervoor is.

Alvast bedankt !
Laatst gewijzigd door thibaultvd op 12 mei 2020 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 12 mei 2020 11:48

Natuurlijk mag u dat vragen. Maar de tegenpartij is geenszins verplicht op uw vraag in te gaan.

Dat maakt een beetje deel uit van het spel van vraag en aanbod zeker?

Tegenover de echte opdrachtgever (verkoper) geldt dit natuurlijk niet, die heeft recht op volledige info. Anderzijds belet niemand u om rechtstreeks de verkopende eigenaar te contacteren...

thibaultvd
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mei 2020 11:57

Bedankt voor het snelle antwoord.

Indien de makelaar toch op deze vraag ingaat en een bedrag mailt of gewoon al bevestigd dat er een ander bod is zonder dat er effectief geboden is om de prijs op te drijven. Kan ik dan verdere stappen ondernemen indien dit niet bewezen kan worden ?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 12 mei 2020 14:29

Een bonafide makelaar zal met een tegenbod van de verkoper afkomen. Je kan dan beslissen of je r op ingaat of zelf nog een tegen-tegenbod doen.

Bepaal je maximum prijs en wandel weg als ze t niet lossen voor die prijs. Maak wel je huiswerk omtrent de woningwaarde in de streek waar je wil kopen.

Verwacht ook niet dat een pand dat pas te koop staat gelost zal worden zwaar onder de vraagprijs. Men verkent idd immers de markt eerst.

Een bod beperk je idd in de tijd en dit gecombineerd met een opzegclausule voor mocht je iets anders vinden waarop je wil bieden.

En neen, verkopers moeten niet bewijzen dat er een hoger bod zou zijn ...

CityBird
Berichten: 792

#5 , 12 mei 2020 14:44

Kan ik dan verdere stappen ondernemen indien dit niet bewezen kan worden ?
De verkoper is niet verplicht om aan jou te verkopen ook al is dat het beste bod, zelfs niet als dit bod hoger ligt als de vraagprijs. Dit is niet afdwingbaar.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 12 mei 2020 15:39

Dat is gewoon het spel

thibaultvd
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 mei 2020 16:58

Dat dit een spel is, dat een koper niet aan mij moet verkopen en dat het niet verplicht is om hierop te antwoorden was ik mij al van bewust.

Mijn concrete vraag was of ik verdere stappen kan ondernemen indien er schriftelijk bevestigd is dat er een hoger bod is (al dan niet met vermelding waarde bod) en dit achteraf niet bleek waar te zijn.

CityBird
Berichten: 792

#8 , 12 mei 2020 17:06

Mijn concrete vraag was of ik verdere stappen kan ondernemen indien er schriftelijk bevestigd is dat er een hoger bod is (al dan niet met vermelding waarde bod) en dit achteraf niet bleek waar te zijn.
Wat wil je dan met die informatie doen als je die in handen zou hebben? Of dit waar is of niet heeft geen verdere betekenis.

thibaultvd
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 mei 2020 19:24

Mijn concrete vraag was of ik verdere stappen kan ondernemen indien er schriftelijk bevestigd is dat er een hoger bod is (al dan niet met vermelding waarde bod) en dit achteraf niet bleek waar te zijn.
Wat wil je dan met die informatie doen als je die in handen zou hebben? Of dit waar is of niet heeft geen verdere betekenis.
Dus als rechtstreeks antwoord op mijn vraag kan ik besluiten dat een makelaar gerust kan liegen over een bod om de prijs op te drijven en dat er geen juridische stappen kunnen ondernomen worden ook als dit zwart op wit bewezen kan worden ?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 12 mei 2020 19:40

Makelaar hoopt dat u er een schep bovenop doet, en zo ook zijn commissie omhoog stuwt

thibaultvd
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 mei 2020 19:44

Makelaar hoopt dat u er een schep bovenop doet, en zo ook zijn commissie omhoog stuwt
Uiteraard maar klopt het dat de makelaar dit zo maar kan doen en er geen juridische stappen ondernomen kunnen worden ook al heb ik bewijs zwart op wit ? Iemand die actief is in de juridische wereld die dit kan bevestigen ?

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 12 mei 2020 20:47

1. U kunt dat niet bewijzen, maar dat is zelfs irrelevant, want:
2. U kunt verkoper/makelaar niet verplichten om aan u te verkopen.

Antwoord is dus negatief.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

CityBird
Berichten: 792

#13 , 12 mei 2020 21:00

Uiteraard maar klopt het dat de makelaar dit zo maar kan doen en er geen juridische stappen ondernomen kunnen worden ook al heb ik bewijs zwart op wit ?
Ook jij mag gelijkaardige technieken als koper aanwenden om een betere prijs te bekomen. Moet de verkoper dan ook jou dagvaarden omdat je budget hoger was en meer had kunnen geven?

WP002
Berichten: 1479

#14 , 13 mei 2020 11:22

Dit onderstreept nog maar eens mijn stelling dat je best NOOIT met makelaars onderhandelt.

bosprocureur
Berichten: 6854

#15 , 13 mei 2020 11:45

Dit onderstreept nog maar eens mijn stelling dat je best NOOIT met makelaars onderhandelt.
:)
gewoon omdat hij de belangen van zijn verkoper behartigt?

Terug naar “Kopen”