Kapvergunning inlandse Eiken

RaniV
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Re: Kapvergunning inlandse Eiken

#31 , 05 mei 2020 10:52

Hoe hebben ze dat ooit vergund gekregen? :evil: :evil:

Die boom moet bijna de helft van zijn wortels missen. Hoe zit het daar met veiligheid bij storm en zo ?
Dat is dus hetgene waar wij ons zorgen over maken. Onze buurman heeft bij zijn brandverzekeraar nagevraagd wat er gebeurd bij eventuele stormschade. Het antwoord van de verzekeraar is als volgt: "Ik heb een voorbehoud voor wat betreft eventuele stormschade. Deze waarborg is gedekt in de brandpolis, maar ik stel vast dat de bomen in de tuin oude bomen zijn met een enorme omvang dicht tegen de woning en aangrenzend ook heel dicht bij de aanpalende woningen. U bent dan ook aansprakelijk indien bij stormschade uw bomen in de tuin schade berokkenen bij de buren."

Dit lijkt ons zeer oneerlijk: enerzijds is het niet mogelijk eventuele stormschade te laten dekken in de brandverzekering, maar anderzijds krijgen we ook niet de toelating om de bomen te kappen...
Dat is dus voor uw buurman; hoe zit het met uw brandverzekering, hebt u dat al gecheckt? Ik zou hiermee toch eens bij een makelaar te rade gaan.

Anderzijds, dezelfde fout doet zich blijkbaar voor bij in totaal vijf kopers. Zelfde fout, zelfde tegenpartij... Is het geen optie om gezamenlijk de acties te coördineren, om efficiënter en minder duur te kunnen optreden ?
En aanvullend hierbij, is de tegenpartij een beetje solvabel?
Wij hebben reeds contact opgenomen met onze verzekeraar. Tot op heden geen antwoord mogen ontvangen.
De eigenaars van de aanpalende percelen zijn bereid om samen met ons actie te ondernemen, maar we weten niet wat we kunnen doen. De bouwheer adviseerde ons om een petitie bij de gemeente in te dienen. Is dit een optie? Lijkt mij vrij nutteloos. De tegenpartij, zijnde de bouwheer, is zeker solvabel. Echter zijn wij de enige eigenaars die in de notariële akte hebben laten opnemen dat de bouwheer voor een kapvergunning moet zorgen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
RaniV
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#32 , 05 mei 2020 11:02

Bij deze enkele foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lukasi
Berichten: 1147

#33 , 05 mei 2020 12:12

laatste poging
contacteer een boomverzorger met CETcertificaat .
Bellen met zo'n man is nog gratis ook.
Petitie met de buurt gaat niets uithalen bij de gemeente.
Gemeente heeft de kapvergunning om een of andere rede geweigerd .
Aan u om met technische onderbouwde argumenten af te komen om alsnog een vergunning te krijgen en niet met niets zeggende en uit de lucht gegrepen meningen van ik weet niet wie.

Ik kan al aan de hand van de foto's doorgeven dat door de klimop in deze boom er gevaar is voor in de winter windvang door de kroon, op voorwaarde dat deze met klimop is ingepalmd.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#34 , 05 mei 2020 12:27

Wie heeft het ontwerp van die woning opgemaakt? De bouwheer , de verkavelaar, uw eigen architekt?
Zij hadden moeten rekening houden met de standplaats van die bomen in hun ontwerp
Verkavelaar/bouwheer willen natuurlijk een zo groot mogelijke woning op dat perceel zetten, en zij zijn dus de hoofdschuldigen in deze

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#35 , 05 mei 2020 12:34

De ENIGE partij die een VERBINTENIS heeft tov TS is de bouwheer-verkoper.
De vebintenis jegens TS staat zelfs in een AUTHENTIEKE akte!!!!

De eigenaars moeten die bouwheer dagvaarden en van hem een oplossing eisen.
Het is HIJ die de nodige stappen moet ondernemen. Niet TS en zijn lotgenoten.

De klimop rond de boom zal TS dan ook worst wezen. Net zoals de boomverzorger met zijn certificaat van kunde of onkunde. Opmerking die zoals de meeste andere trouwens thuishoort op een bomen en plantenforum, niet op een juridisch.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

RaniV
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#36 , 05 mei 2020 12:45

Wie heeft het ontwerp van die woning opgemaakt? De bouwheer , de verkavelaar, uw eigen architekt?
Zij hadden moeten rekening houden met de standplaats van die bomen in hun ontwerp
Verkavelaar/bouwheer willen natuurlijk een zo groot mogelijke woning op dat perceel zetten, en zij zijn dus de hoofdschuldigen in deze
De bouwheer heeft hiervoor beroep gedaan op een architect... Het is vrij duidelijk dat ze totaal geen rekening gehouden hebben met de standplaats van de bomen bij het maken van hun ontwerp ... Wij zien heel graag bomen, maar niet als ze op 85 centimeter van de gevel staan in een tuin van hooguit 30 vierkante meter.

RaniV
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#37 , 05 mei 2020 12:48

laatste poging
contacteer een boomverzorger met CETcertificaat .
Bellen met zo'n man is nog gratis ook.
Petitie met de buurt gaat niets uithalen bij de gemeente.
Gemeente heeft de kapvergunning om een of andere rede geweigerd .
Aan u om met technische onderbouwde argumenten af te komen om alsnog een vergunning te krijgen en niet met niets zeggende en uit de lucht gegrepen meningen van ik weet niet wie.

Ik kan al aan de hand van de foto's doorgeven dat door de klimop in deze boom er gevaar is voor in de winter windvang door de kroon, op voorwaarde dat deze met klimop is ingepalmd.
Bedankt voor de info. Echter is het zoals u zegt, een boom die dicht op de gevel staat is niet noodzakelijkerwijze gevaarlijk.. Mijns inziens passen twee dikke eiken niet in een tuin van hooguit 30 vierkante meter op 85 centimeter van de gevel ... Enig idee waar ik een boomverzorger met CET-certificaat kan vinden? Op Google lijk ik niet direct iets te kunnen terugvinden. Lijkt mij zeker het proberen waard.

RaniV
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#38 , 05 mei 2020 12:52

De ENIGE partij die een VERBINTENIS heeft tov TS is de bouwheer-verkoper.
De vebintenis jegens TS staat zelfs in een AUTHENTIEKE akte!!!!

De eigenaars moeten die bouwheer dagvaarden en van hem een oplossing eisen.
Het is HIJ die de nodige stappen moet ondernemen. Niet TS en zijn lotgenoten.

De klimop rond de boom zal TS dan ook worst wezen. Net zoals de boomverzorger met zijn certificaat van kunde of onkunde. Opmerking die zoals de meeste andere trouwens thuishoort op een bomen en plantenforum, niet op een juridisch.
Maar primeert onze notariële akte dan op een verkavelingsvergunning? Aangezien de bomen in de verkavelingsvergunning werden opgenomen als 'te behouden bomen' lijkt het niet mogelijk voor de bouwheer om zijn verbintenis uit te voeren... De gemeente stelde voor om een bijstelling van de verkavelingsvergunning aan te vragen. Echter is dit een zeer ingewikkelde procedure waar ik niet onmiddellijk aan uit kan.. En dan stel ik mij de vraag: als die bomen weg mochten, dan zouden ze die bij de verkaveling toch al gekapt hebben?

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#39 , 05 mei 2020 13:19

De verkoper-bouwheer moest de verkavelingsvoorwaarden kennen en respecteren. U onderhandelde met de bouwheer en niet met de verkavelaar.
De bouwheer heeft minstens een kapitale fout gemaakt en mogelijks zelfs fraude gepleegd jegens u als koper. Hij blijft gebonden door zijn verbintenis in de akte.
Hij moet daarom alle démarches ondernemen wat die ook mogen zijn.
Dat u een "boomverzorger" zou moeten raadplegen en betalen is de wereld op zijn kop.
U wil die bomen daar weg. Daar is een houthakker voor nodig en geen boomverzorger. PUNT!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

JurecaBE
Berichten: 336
Juridisch actief: Nee

#40 , 06 mei 2020 12:19

@lukasi weet wel degelijk iets over bomen en tuinen enz.
Ook al vind een andere poster dat niet.

Ook de info die werd gegeven is misschien niet op en top juridisch maar wel praktisch naar waar moet gekeken worden en dus een meerwaarde.
Discussie mag en moet kunnen maar liefst binnen de lijntjes.

Hier de site voor bomenbeheer.

http://www.bomenbeterbeheren.org/etw-ett/
JurecaBE moderator

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#41 , 06 mei 2020 13:01

Tja....Mijn beenhouwer weet heel veel over vlees, maar ik raad niemand aan om hem om juridisch advies te vragen.

Ik denk niet dat ik nog info ga delen op dit forum.
Als Jureca al niet meer weet wat een contractuele verbintenis is dan ben ik mijn tijd hier aan het verdoen.

TS heeft een boom en wil die weg.
Het is hilarisch om dan over boom"verzorging" te beginnen.

Juridisch advies houdt zich aan het te bereiken doel en werkt daar naartoe.

Ik betwist het nut van bomen niet, ik heb verschillende oude waardevolle bomen in mijn tuin waarvan het onderhoud mij handenvol geld kost, maar die staan niet op minder dan 1 meter van mijn bed.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

JurecaBE
Berichten: 336
Juridisch actief: Nee

#42 , 06 mei 2020 13:31

@ Thomas More u hebt inderdaad een juridisch antwoord gegeven en Lukasi heeft dat nooit tegengesproken geeft enkel meer info gegeven inzake de boom en hoe daar ook naar gemeente toe mee om te springen.
Ik sluit hier de discussie - TS heeft zijn antwoorden waar iets mee kan gedaan worden.
Wat u doet of laat is uw beslissing -
JurecaBE moderator

Terug naar “Kopen”