Aankoopbelofte verbreken - negatief bodemattest

Incognito1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Aankoopbelofte verbreken - negatief bodemattest

#1 , 29 apr 2020 11:00

Beste

Ongeveer twee maanden geleden kochten wij als jong koppel een appartement. Aangezien het nog geen week online stond, had de makelaar het online gezet zonder in bezit te zijn van een bodemattest. Omdat we enorm geïnteresseerd waren, hebben we direct een bod gedaan en dit werd aanvaard door de verkopers. Dezelfde dag hebben we samen met de eigenaars een aankoopbelofte ondertekend. In de aankoopbelofte stond dat we onze lening binnen de 21 dagen in orde moesten brengen en dat we de compromis binnen de 14 dagen moesten ondertekenen.

We brachten onze lening in orde en belden om dit door te geven aan de makelaar. Na een paar dagen niks te horen en met het naderen van de 14 dagen om de compromis te ondertekenen, heb ik nog eens naar de makelaar gebeld om te vragen wanneer we mochten langskomen om de compromis te ondertekenen. Hij meldde me dat er een probleem was met de bodem. Het bodemattest was negatief en het appartement staat op een risicogrond. Dit was volgens de makelaar geen probleem want vorig jaar zijn nog appartementen verkocht en die kregen allemaal een blanco bodemattest. OVAM had hier waarschijnlijk een fout gemaakt. Wij waren gerustgesteld.

Aangezien de Corona crisis uitbrak ging alles wat trager. Het OVAM gaf niet snel antwoord op vragen, het stadspersoneel geraakte niet aan de documenten die ze nodig hadden en de notaris was niet altijd bereikbaar. Ondertussen gingen weken voorbij zonder dat wij nieuws kregen over de situatie, maar wij gingen er nog altijd van uit dat OVAM een fout had gemaakt. Na een paar weken had de notaris eindelijk nieuws. OVAM had zijn registers in 2020 aangepast en daarom lag het appartement nu wel op risicogrond en vorig jaar niet. Maar dit was geen probleem om de verkoop te laten doorgaan want de risico inrichting was gelegen op gemeenschappelijke grond en niet in het privatieve gedeelte. Hierdoor zouden wij, samen met de andere mede-eigenaars, de kosten dragen van eventuele verdere onderzoeken en saneringswerken. De notaris, die ook notaris is van de verkopende partij, zei dit zonder andere opties te geven.

We vinden dit nogal oneerlijk omdat we bij ondertekening van de aankoopbelofte niks wisten van de vervuilde grond en dit het appartement toch in waarde doet dalen. Als wij het ooit verkopen, zullen potentiële kopers bijvoorbeeld wel weten dat het appartement zich op risicogrond bevindt. Ook het feit dat wij zullen opdraaien voor de eventuele kosten vinden we oneerlijk. Aangezien dit nooit werd onderhandeld en wij hier niks van wisten, denk ik niet dat ze dit zomaar kunnen eisen van ons.

Wat zijn onze mogelijkheden in deze situatie? Kunnen we afzien van de verkoop? Kunnen we heronderhandelen over de prijs? Moeten we een boete betalen als we afzien van de aankoop?

Bedankt voor jullie antwoorden!
(PS. We tekenden tot op heden nog altijd geen compromis)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 29 apr 2020 11:15

Hebt u iets over het bodemattest in uw bod gezet?

https://www.stibbe.com/en/news/2018/may ... telijk-toe

Incognito1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 apr 2020 11:19

Nee, er stond niks van het bodemattest in het bod.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 29 apr 2020 11:24

Nee, er stond niks van het bodemattest in het bod.
..Maar zover ik meen te weten mocht het goed (toen) niet eens aangeboden worden zonder reeds afgeleverd en nog geldig bodemattest, los van de inhoud..

Incognito1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 apr 2020 11:33

Ik heb zelf wat opzoekingswerk gedaan en volgens mij mag een pand wel te koop worden aangeboden zonder bodemattest maar mag geen compromis ondertekend worden. Hier ben ik natuurlijk niet 100% zeker van.
Wij tekenden een koopbod en hier vind ik weinig informatie over terug.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 29 apr 2020 12:52

Vraag an de verkoper in het compromis te zetten dat alle kosten die hieruit voortvloeien tlv de verkoper vallen.
Je kan nooit zeker zijn van een bodemattest.
Ikzelf kocht 9 jaar geleden een appartement in een blokje van 3. er was een bodemattest waarin stond dat ze geen weet hadden van enige bodemverontreiniging. amper 4 maanden geleden kreeg ik een schrijven van Ovam waarin gemeld werd at ze een bodemonderzoek komen uitvoeren in de tuinen van de hele straat en ook de achterop liggende staat, omdat ze nu weet hebben van een stortplaats van ongeveer 100 jaar geleden. De kosten en sanering komen ten laste van Ovam (gelukkig) omdat het een historische vervuiling is.


scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 apr 2020 13:14

Zie Cass., 22/03/2018,
http://jure.juridat.just.fgov.be/view_d ... 21&lang=NL
De verplichting om voor het sluiten van een overeenkomst betreffende de overdracht van gronden een bodemattest aan te vragen en aan de verwerver mee te delen en om de inhoud van het bodemattest in de onderhandse akte op te nemen, strekt er in de eerste plaats toe de verwerver te beschermen tegen het onbewust aankopen van vervuilde grond.
In het licht van deze doelstelling moet onder het begrip "overeenkomst betreffende de overdracht van gronden" ook elke overeenkomst of eenzijdige rechtshandeling worden begrepen waarbij de verwerver zich reeds verbindt tot het aankopen van een grond.
Wegens het ontbreken van het bodemattest kan u de nietigheid van de aankoopbelofte inroepen.

Incognito1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 apr 2020 15:22

Vraag an de verkoper in het compromis te zetten dat alle kosten die hieruit voortvloeien tlv de verkoper vallen.
Je kan nooit zeker zijn van een bodemattest.
Ikzelf kocht 9 jaar geleden een appartement in een blokje van 3. er was een bodemattest waarin stond dat ze geen weet hadden van enige bodemverontreiniging. amper 4 maanden geleden kreeg ik een schrijven van Ovam waarin gemeld werd at ze een bodemonderzoek komen uitvoeren in de tuinen van de hele straat en ook de achterop liggende staat, omdat ze nu weet hebben van een stortplaats van ongeveer 100 jaar geleden. De kosten en sanering komen ten laste van Ovam (gelukkig) omdat het een historische vervuiling is.
Deze optie leek me ook eerst voldoende maar het vormt een probleem als we het bijvoorbeeld na vijf jaar willen verkopen. We weten niet wanneer OVAM de grond wil onderzoeken dus als dat nog niet gebeurd is binnen die vijf jaar dat wij er wonen, zullen de volgende kopers die kosten op ons verhalen. Ook zullen ze weten dat de grond een risicogrond is en minder bereid zijn om de prijs te betalen die het appartement waard zou zijn als het niet op risicogrond lag. Dat terwijl wij wel een bod hebben uitgebracht toen we er nog van uit gingen dat er niks mis was met de bodem.
Het laatste wat je zegt vind ik ook interessant. Onze notaris zei dat ze een aanvraag gingen doen bij OVAM om de mede-eigenaar vrij te stellen van kosten. Later zei ze dat dit toch niet van toepassing is in dit geval en dat de mede-eigenaars de kosten zullen dragen.

Terug naar “Kopen”