Aankoop pand dagverhuur

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

Aankoop pand dagverhuur

#1 , 10 apr 2020 00:46

Beste,

Ik heb een pand op het oog om te verhuren via dagverhuur. (booking.com etc...). Ligging is ok.
Zelf beschik ik over een degelijk startkapitaal dat ik in de aankoop wil pompen (1/5 van de aankoopwaarde). Ook beschik ik over wat tijd om het te runnen. Om dit goed te doen neemt dit wel wat tijd in beslag.
Ik werk full-time maar beschik wel over een eenmanszaak in bijberoep.

Vragen:
-Hoe doe je de aankoop van het vastgoed best (particulier)?
-Zal een bank meer lenen omdat je het vastgoed gaat uitbaten als "hotel"? Het wordt dan een soort van onderneming en niet zomaar "verhuren" aan een particulier. Er komt arbeid bij kijken.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 10 apr 2020 13:21

Als je het pand particulier aankoopt, weet dan dat je huuropbrengsten in je privé-vermogen worden opgenomen en je daar dus personenbelasting op zal betalen.
Alternatief: vruchtgebruik kopen met je zaak en eigen vermogen particulier. Na x aantal jaar is dan de volle eigendom bij jou en intussentijd zijn de inkomsten voor je zaak.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 10 apr 2020 15:04

Neem toch best eens contact op met je bank. Zien zij zo'n constructie überhaupt zitten?

Wacht misschien even tot Basejumper zijn licht hierover laat schijnen. :)

Reclame

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

#4 , 10 apr 2020 17:17

Neem toch best eens contact op met je bank. Zien zij zo'n constructie überhaupt zitten?

Wacht misschien even tot Basejumper zijn licht hierover laat schijnen. :)
Ik hoop dat Basejumper dan snel iets laat weten.

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

#5 , 10 apr 2020 17:19

Als je het pand particulier aankoopt, weet dan dat je huuropbrengsten in je privé-vermogen worden opgenomen en je daar dus personenbelasting op zal betalen.
Alternatief: vruchtgebruik kopen met je zaak en eigen vermogen particulier. Na x aantal jaar is dan de volle eigendom bij jou en intussentijd zijn de inkomsten voor je zaak.
Mijn zaak heeft een lage omzet. Ik haal 95% van mijn inkomsten uit werk als werknemer.
Of kan ik die zaak gebruiken (om vruchtgebruik te kopen) en betalen met geld van mijn functie als werknemer?

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 10 apr 2020 18:39

1/5e van de aankoopwaarde is niet veel. Als je er zelf niet gaat wonen of je hebt al een eigendom betaal je 10% registratie en notariskosten. Je komt dan op een onaantrekkelijke quotiteit van meer dan 90%.

Zal dit gebouw vergund worden voor dagverhuur? Informeer bij de gemeente/stad.

Hoeveel.dagen moeten alle kamers verhuurd zijn om break-even te draaien? Vergeet de kosten/tijd voor poetsen, linnen wassen etc niet. Ook de commissielonen van de boekingsites en de te betalen belastingen.

Kortom; maak eerst een businessplan.

artemis
Berichten: 3293

#7 , 10 apr 2020 19:30

Is het pand eventueel in mede-eigendom, een appartement? Check dan of je wel mag verhuren zonder hoofdbewoning.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#8 , 11 apr 2020 20:13

Beste

Hotelsector is geen gegeerde sector. Toch graag wat meer info over aard van de investering. Is het een hotel/rendez-vous hotel/studio.s? Leeftijd pand? Ligging (grootstad/toeristische ligging...).
Professioneel wordt voor dit type investeringen Max 70 % van de aankoopprijs gefinancierd.
Secundo zal men ook kijken naar de verhouding tussen bewezen inkomsten ( onder aftrek kosten) en de terugbetalingslast.
Men zal opkijken naar uw ervaring en track record in de sector. Heb je zicht op de boekhoudcijfers van de afgelopen 4 jaar? Is er een grondige expertise van gebouw gebeurd ? ( te verwachten kosten)? Zijn de vergunningen nagekeken? Quid brandveiligheidsverslag?
Een eenmanszaak is doorgaans geen vennootschap ? Is dat bij u ook het geval? Indien zo kan er geen opdeling naakte eigendom/ vruchtgebruik gemaakt worden. Dat kan enkel als u een vennootschap heeft en voor zover uw statuten deze activiteit toelaten.
Welke voorbereiding/opzoekingen deed u al? Is er een financieel plan?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 apr 2020 11:12

Het pand dat je op oog hebt is wellicht een woning? Wat ga je dan doen met eventuele leegstandsheffing? Want als er niemand gedomicilieerd staat zal je daar al gauw op botsen... Dat, of tweedeverblijftaksen.

Terug naar “Kopen”