Akte woning uitstellen Corona

Livliv
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Akte woning uitstellen Corona

#1 , 02 apr 2020 15:23

Beste

Iemand die raad weet?

Ik zou 12 mei m’n akte moeten gaan ondertekenen maar blijkt dat men nu 6 maanden ipv 4 maanden tijd zou hebben. Klopt dit?

Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6856

#2 , 02 apr 2020 16:04

Als het alleen over Corona gaat, meen ik dat 12 mei zou moeten haalbaar zijn, als het dossier volledig is.
Er zijn voldoende technische oplossingen mogelijk om volledig aan de nodige veiligheidsvereisten te voldoen. Het zal wel allemaal wat langer duren, maar nu twee maand extra rekenen.... ik zou het toch eens goed nazien/bespreken.

Een ander probleem zou zijn als de eventuele lening niet zou klaargeraken, of dat de administratie niet rond raakt (attesten die achterblijven en dergelijke).

Livliv
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 apr 2020 18:11

Als het alleen over Corona gaat, meen ik dat 12 mei zou moeten haalbaar zijn, als het dossier volledig is.
Er zijn voldoende technische oplossingen mogelijk om volledig aan de nodige veiligheidsvereisten te voldoen. Het zal wel allemaal wat langer duren, maar nu twee maand extra rekenen.... ik zou het toch eens goed nazien/bespreken.

Een ander probleem zou zijn als de eventuele lening niet zou klaargeraken, of dat de administratie niet rond raakt (attesten die achterblijven en dergelijke).
Alles is klaar hoor.

Ik heb gebruikt gemaakt van de 4 maanden die ik had aangezien ik nog bij m’n ouders woon.

Als ik recht heb op die twee maanden had ik die ook graag meegenomen.. ^^

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6856

#4 , 02 apr 2020 18:23

Laat gewoon weten aan uw notaris dat u het wat rustig aan wil doen, met die corona en zo :) Misschien lukt het wel, als de verkopers ook wat meegaand zijn.

Trouwens, die 6 maand slaan hoofdzakelijk op de verkooprechten die moesten voldaan worden; veel zal dus ook afhangen van wat er in de verkoopsovereenkomst staat ivm datum betaling.

Livliv
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 apr 2020 14:55

Laat gewoon weten aan uw notaris dat u het wat rustig aan wil doen, met die corona en zo :) Misschien lukt het wel, als de verkopers ook wat meegaand zijn.

Trouwens, die 6 maand slaan hoofdzakelijk op de verkooprechten die moesten voldaan worden; veel zal dus ook afhangen van wat er in de verkoopsovereenkomst staat ivm datum betaling.

De ondertekening van mijn koopakte is uitgesteld, wat nu?

Normaal gezien moeten koopaktes binnen vier maanden na de ondertekening van het compromis bij de notaris worden ondertekend. De termijn voor het verlijden van de notariële akte wordt met twee maanden verlengd, wat wil zeggen dat je 2 maanden extra de tijd hebt om de officiële koopakte te ondertekenen. Deze verlenging van 2 maanden heeft gevolgen voor enkele andere zaken. Zo moet volgens de regels binnen de twee jaar na het verlijden van de notariële akte gedomicilieerd zijn in jouw gezinswoning om van het verlaagd tarief te kunnen genieten. De termijn waarbinnen een koper zich moet domiciliëren zal daarom door de maatregel mee opschuiven met de datum van de akte, die nog altijd bepalend is als startpunt voor de termijn.

Dit heb ik gevonden.. Heb ik dan het recht om 2 maanden extra te vragen? Of moeten de maatregelen verlengd worden naar bv eind mei?

Er moeten sowieso aanpassingen gebeuren, meubilair aankopen.. al die zaken moeten sws wachten dus dan is het voor mij niet interessant om nu al te tekenen...

Terug naar “Kopen”