verkoopakte woning

Marnic63
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verkoopakte woning

#1 , 18 mar 2020 13:54

Op 30/03/20 heb ik een afspraak bij de notaris voor het tekenen van de verkoopakte van mijn woning. Ik weet nu niet of dit kan doorgaan met de corona-crisis. Volgend weekend was ik van plan te verhuizen. Dit zal waarschijnlijk ook niet kunnen doorgaan door de corona-crisis.
Kan iemand mij raad geven hieromtrent?
Bedankt
Marnic

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3794

#2 , 18 mar 2020 14:27

Ondertekenen van een akte is nog steeds toegelaten.
Je dient wel je eigen schrijfgerief mee te nemen.

bosprocureur
Berichten: 6857

#3 , 18 mar 2020 14:40

Even opletten; ik hoor waaien dat met onmiddellijke ingang alle niet absoluut noodzakelijke akten niet meer worden verleden voor begin april. We zullen nog wel meer details horen zeker?

Ik vrees dat op dit ogenblik de meeste notarissen met gesloten kantoor werken, of zelfs met thuiswerk.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 18 mar 2020 14:49

Helder en objectief communiceren is nu eenmaal niet het sterkste punt van onze federale overheid.
Mag ik met mijn auto naar een bos of naar de Kust rijden om daar -zoals aangeraden door de Overheid- te gaan wandelen of aan sport te doen in de gezonde buitenlucht?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 mar 2020 15:35

Mijn collega verstrekt de stedenbouwkundige inlichtingen aan de notarissen, zij is momenteel nog steeds aan het werk maar ontvangt zeer weinig aanvragen. Er zijn dus weinig notarissen die op volle kracht aan het werk zijn. Plus dat het programma waar mee ze die info moet opzoeken al 3 dagen niet werkt en er niemand bereikbaar is om het probleem op te lossen :P

(verhuizen mag trouwens wel nog gewoon, stond specifiek in de communciatie van de overheid, maar er mag max 1 persoon helpen)

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 mar 2020 15:54

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

DimensionalWaves
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 mar 2020 17:39

Ik zit in een gelijkaardige situatie. De notaris heeft de afspraak afgezegd en veranderd naar midden april, waardoor ik de verhuisfirma heb moeten verplaatsen naar eind april. Gelukkig loopt de opzeg van het huidige te huren appartement pas eind mei af, want met max 1 persoon kan een verhuis met lift op beide locaties dus gewoon niet doorgaan. De bank was er niet over te spreken aangezien de lening nu pas een maand later zal starten. Ik vind het wel erg dat notarissen zomaar kunnen beslissen dat het niet doorgaat, want in de informatie van de overheid stond dat hun wel worden gezien als essentieel en dat alles zou kunnen doorgaan mits aangepaste regelingen. Maar de notaris zei dat ze van de federatie compleet dicht moeten.

bosprocureur
Berichten: 6857

#8 , 22 mar 2020 18:03

Neem morgenvroeg eens contact met uw notaris; het zit er dik in dat er intussen een gunstiger regeling gevonden is. Zaken die al lang in ontwikkeling waren zouden vervroegd ingevoerd worden.

Morgen zien we meer (hoop ik).

DimensionalWaves
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 mar 2020 20:56

Wat bedoel je juist met "Zaken die al lang in ontwikkeling waren zouden vervroegd ingevoerd worden."? Kwestie dat ik weet waarvoor ik bel. Ik zag ondertussen op de website van notaris.be dat ik waarschijnlijk tot de niet-dringende groep behoor en daarom verplaatst ben. Men had initieel gevraagd naar wanneer het huurcontract afliep (want op het gedeelde advies van hun en de bank dat niets de ondertekening nog zou belemmeren had ik alvast de opzeg gegeven), en later ben ik nog teruggebeld omdat ik toen nog geen zicht had op de verplaatsing van de datum van de verhuisfirma, maar dat was dus ook prima gelukt.

bosprocureur
Berichten: 6857

#10 , 22 mar 2020 21:23

Er zijn een aantal ontwikkelingen aangekondigd, zaken die het mogelijk zouden moeten maken om toch de akten te ondertekenen, en de (huidige) voorschriften ivm corona te respecteren. Combinatie van volmacht en teleconferencing (??)


Bel gewoon morgen eens met het kantoor, het is voor iedereen nog te pril om nu in het weekend er al het fijne van te weten.

Terug naar “Kopen”