Bomen van de buurman staan te dicht bij ons huis

sunny
Topic Starter

Bomen van de buurman staan te dicht bij ons huis

#1 , 16 aug 2008 15:22

Dag

Ik heb eens een vraagje.
Wij hebben onlangs een half open bebouwing met een tuin gekocht, om dit te renoveren.
Onze buurman (degene die zijn huis niet tegen ons huis heeft aangebouwd) heeft naast zijn huis een aantal bomen en struiken staan.
1 boom (een den) staat op minder dan een meter van ons huis. De boom is ondertussen al zo hoog als ons dak en staat pal voor de raam van onze slaapkamer. Omdat dat de enige raam in de slaapkamer is neemt die boom dus heel wat licht weg.
De boom stond er al toen we dit huis aankochten en de boom staat er zeker ook al langer als 5 jaar.

Nu is mijn vraag: kunnen wij eisen dat de buurman die boom wegneemt?

Alvast bedankt!

Vriendelijke groeten

Kathleen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 16 aug 2008 19:11

Eerst en vooral zien of er gemeentelijke reglementen/verordeningen bestaan over deze materie.
Dan is de belangrijkste vraag: staat die boom er al 30 jaar... en het is aan de buurman om dat te bewijzen. Zoniet... boompje weg.

Steve2

#3 , 17 aug 2008 12:04

Los van de juridische kant, misschien toch even vragen of jullie er al op informele wijze met de buren over gesproken hebben...

Ik bedoel maar... als je al na enkele weken in je nieuwe buurt begint met allerlei eisen op tafel te gooien... tja.

Het zal je trouwens maar overkomen... Je hebt al x jaar (alvast meer dan 10 jaar) een mooie boom staan... je krijgt nieuwe buren en na een paar weken komen die doodleuk melden dat ze eisen dat die boom (waarschijnlijk nog op jouw kosten ook) uit moet...

Een boom die er nota bene al lang stond voor ze het huis kochten en die boom bij de koop dus ook moeten gezien hebben... Misschien zal de buur dan ook in jullie hof eens komen zien of daar geen boom/schuurtje/etc... staat die er eigenlijk niet thuis hoort. Barbecue met muziek tot laat in de avond wordt dan volgens hem nachtlawaai, etc etc...

Natuurlijk heeft de buur voor hetzelfde geld helemaal geen band met de boom en wou hij/zij de boom zelf al langer omhakken.

Ga dus eerst eens informeren bij de buren zelf.

Bezint eer je een langdurige burenruzie begint!

Reclame

Tope

#4 , 17 aug 2008 12:28

En aan de andere kant zal het je maar overkomen dat een boom van je buurman al het zonlicht in je slaapkamer wegneemt...

Kan je om te beginnen niet aan je buurman vragen of hij deze boom wil insnoeien of is dat niet mogelijk?

Steve2

#5 , 17 aug 2008 12:49

En aan de andere kant zal het je maar overkomen dat een boom van je buurman al het zonlicht in je slaapkamer wegneemt...
... van een huis dat je zo gekocht hebt.

Ik besef dat dit juridisch geen argument is, maar mogelijk wel in de hoofden van de mensen uit de buurt (niet alleen de buurman). Ik hoor het in sommige buurten al zo zeggen... "Allé nu moet de Jos van die nieuwe zijnen boom uitdoen! Het lef..."

Ik weet het... ik weet het... en ik speel dan ook een beetje advocaat van de duivel.

Je hebt volgens mij een overschot aan gelijk om te verwachten dat die boom verdwijnt, maar gaat de buurman (en de buurt) dat ook zo zien? En zo niet...

Alleszins erg veel succes!

sunny
Topic Starter

#6 , 17 aug 2008 14:50

Hoi

Onze toekomstige buren ken ik al wel hoor.
Mijn vader kocht het huis met de bedoeling om het te renoveren zodat ik er in kan wonen. Het huis staat in dezelfde straat als dat van mijn vader dus wij kennen die mensen wel. Ik wou gewoon eens weten of dat ik kan eisen dat die boom wordt weggedaan. Dit vooral omdat hij pal voor de slaapkamerraam staat.
... van een huis dat je zo gekocht hebt.

Ik besef dat dit juridisch geen argument is, maar mogelijk wel in de hoofden van de mensen uit de buurt (niet alleen de buurman). Ik hoor het in sommige buurten al zo zeggen... "Allé nu moet de Jos van die nieuwe zijnen boom uitdoen! Het lef..."

Ik weet het... ik weet het... en ik speel dan ook een beetje advocaat van de duivel.

Je hebt volgens mij een overschot aan gelijk om te verwachten dat die boom verdwijnt, maar gaat de buurman (en de buurt) dat ook zo zien? En zo niet...

Alleszins erg veel succes!

j.demoor

#7 , 18 aug 2008 10:21

“Art.35.Hoogstammige bomen mogen slechts op een door vast en erkend gebruik bepaalde afstand geplant worden; bij ontstentenis van zodanig gebruik mogen hoogstammige bomen slechts op twee meter...”(7 OKTOBER 1886. - Veldwetboek).

Dat een vast en erkend gebruik zou toelaten op minder dan een meter te planten is vrijwel uitgesloten.U kan dit navragen op de griffie van uw vredegerecht.

In de gegeven omstandigheden kan u het rooien van de boom eisen.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Terug naar “Kopen”