Schuldsalsoverzekering

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

Schuldsalsoverzekering

#1 , 02 mar 2020 19:29

Ik heb een huis kunnen kopen via online veiling.
Maw ik heb "maar" 6 weken de tijd voor een lening op dit pand verkrijgen.
Na vele offertes ga ik naar bank X.Natuurlijk moet ik een brandverzekering en een schuldsaldo afsluiten bij diezelfde bank.
Voor mij krijg ik een offerte voor ssv 100% bij overlijden ter bedrage van 7800€.Dit word op papier gezet (offerte!!).
Op de laatste week moet ik naar de bank voor een ondertekening van de papieren.maw ik kan niet meer naar een andere bank (openbare verkoop!).
Nu zegt de bank me dat ik voor een 75% dekking 10.500€ moet betalen!!!Zo niet ,dan gaat de koop niet door.
Ik kan niet anders dan dit te aanvaarden omdat ik geen tijd meer heb om een andere bank te contacteren.
Mijn vraag,kan ik iets doen tegen zo een praktijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#2 , 02 mar 2020 19:55

Beste

Een simulatie of offerte zal steeds gebeurd zijn onder voorbehoud medische aanvaarding.
Is er een premietoeslag omwille van medische redenen?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

#3 , 03 mar 2020 18:20

Neen,niets medisch,noch roken...

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3795

#4 , 03 mar 2020 18:32

En hoe heb je de oorspronkelijke offerte verkregen?
Effectief online (zoals hierboven geïnsinueerd), of in de bank zelf?

Hebben ze een reden gegeven waarom de offerte en uiteindelijke premie zoveel verschillen?
Een offerte is normaal bindend, als de toekenningsvoorwaarden dezelfde zijn (dus zoals al aangehaald: medische redenen, roken, leeftijd, geslacht, beroep etc.).

Een bank kan trouwens geen SSV verplichten bij hun verzekeringsafdeling als voorwaarde om een lening te verkrijgen.
Een SSV op zich kunnen ze natuurlijk wel verplichten.
U zou dus nu nog kunnen langsgaan bij een onafhankelijke makelaar om een andere SSV te vragen op dat krediet.

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 03 mar 2020 19:03

......................

En natuurlijk kan je een bank ook niet verplichten om u een lening te geven.....

Blaatpraat
Berichten: 3795

#6 , 03 mar 2020 22:25

......................

En natuurlijk kan je een bank ook niet verplichten om u een lening te geven.....
Klopt, maar de bank mag geen lening weigeren puur omdat je een SSV niet bij hun eigen verzekeringsbedrijf afneemt.
Wat wel mag, is dat ze hierdoor een hogere rentevoet aanrekenen natuurlijk...

Maar ik lees hier tussen de lijnen dat TS al een goedgekeurd krediet had de bank alvast, dus dat is op zich het probleem niet.

Sirkii
Berichten: 5414

#7 , 03 mar 2020 23:00

Vraag uw bankrelatie waarom het tarief verhoogde. Normaliter hanteren verzekeraars vaste tarieftabellen ifv alle parameters. Veel of weinig korting is er daar een van.

Terug naar “Kopen”