Wettelijke termijn verlijden akte bij nieuwbouw

StevenP
Topic Starter
Berichten: 11

Wettelijke termijn verlijden akte bij nieuwbouw

#1 , 02 mar 2020 15:18

Onlangs kochten mijn ouders een nieuwbouw appartement en tekenden hiervoor een verkoopsovereenkomst zonder stil te staan bij het feit dat binnen de 4 maand de akte moet in orde zijn. Ik las dat er een boete komt indien de akte niet tijdig in orde is, die 20% van de registratierechten bedraagt. Mij ouders zouden dit graag uitstellen zodat de verkoop van hun huidige woning eerst rond geraakt. Aangezien het nieuwbouw is, zijn er geen registratierechten verschuldigd, maar 21% btw. Hoe zit het met de boete op de registratierechten. Vervalt deze? Is er een andere wettelijke termijn vastgelegd, of bedraagt deze eveneens 4 maand. De verkoper wil dit uiteraard zo snel mogelijk laten doorgaan, terwijl wij dit graag nog even uitstellen. Wat zijn de mogelijkheden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 mar 2020 13:45

Waarom willen ze het verlijden van de akte uitstellen? Om de betaling op een latere datum te kunnen doen? Daar bestaan toch overbruggingskredieten voor?

Uw vraag over de registratierechten begrijp ik niet. Welke boete bedoelt u?

Reclame

Terug naar “Kopen”