Verborgen gebreken

Kevin1981
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Verborgen gebreken

#1 , 20 feb 2020 23:23

Hallo,

Wij hebben in December vorig jaar een woning aangekocht. Wij hebben na de intrek een aantal verborgen gebreken vastgesteld. In de berging zijn er 2 muren die zwaar beschimmeld zijn, en die bij het bekijken destijds afgeschermd waren door allerlei spullen. In de 2de plaats hebben wij op aanraden van onze X-installateur een herkeuring laten uitvoeren van de electriciteit. Hierbij zijn een 10-tal inbreuken vastgesteld. De vorige eigenaars hadden ons een geldig keuringsattest overhandigd van 2008. Wat ons opvalt, is dat er bij de keuring een hoop zaken over het hoofd zijn gezien. Daarnaast hebben zij in 2012 zelf nog grote werken uitgevoerd, een extra zekeringskast,2de toilet, berging,electriciteit tuin,...

Bij nazicht van het elektrisch schema stellen wij vast dat deze niet strookt met de huidige situatie. In dit attest is er geen 2de zekeringskast terug te vinden, en zijn er van een aantal ruimtes niets terug te vinden, aangezien dit na de keuring van 2008 is gebeurd. Onder meer is er bv electriciteit buiten in de tuin aangelegd met bedrading, die enkel voor binnen geschikt is. Het erkende keuringsorganisme die bij ons de herkeuring heeft laten uitvoeren, vertelde ons thans dat er een wettelijke verplichting is om deze te laten herkeuren bij iedere grote verandering.

Wij hebben via onze notaris deze problemen gedetailleerd aangehaald, en deze heeft dit doorgespeeld naar de notaris van de vorige eigenaars. Gisteren ontvingen wij een brief van de advocaat van de vorige eigenaars. Het kwam erop neer dat ze zich niet verantwoordelijk achten, maar stellen wel voor om een nieuwe keuring op hun kosten te laten uitvoeren door een erkend organisme naar hun keuze.

Kan ik hieromtrent wat advies krijgen omtrent de verdere stappen die ik best kan nemen? Is het de moeite om hier een advocaat voor te nemen, of hebben we geen poot om op te staan? Omdat ik mij vragen stel hoe ze dit de vorige keer gekeurd hebben gekregen, weet ik ook niet of het nut heeft om hierop in te gaan.

Via de bank heb ik reeds vernomen dat de juridische bijstand van de brandverzekering niet kan worden aangewend, omdat dit een contractueel geschil is. Nu, als ik weet dat we hier zeker verder mee kunnen, zal ik absoluut niet aarzelen om een advocaat onder handen te nemen.

De kosten voor de herstellingen van de electriciteit bedragen een 2000euro, op basis van een offerte. De kosten van het vocht is berekend op een minimum van 1500euro.

Graag had ik jullie professioneel advies vernomen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 feb 2020 07:22

Dit is GEEN verborgen gebrek, daar je voor de koop deze zaken hadden kunnen zien .

De vorige eigenaar is niet verplicht om ook maar iets te betalen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.


Reclame


LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 mar 2020 13:50

Gohja, stel u nu eens voor dat ze de keuring wel opnieuw hadden laten doen, na hun werken. Dan hadden ze bij verkoop een keuringsattest met gebreken/opmerkingen.
Had je dan afgezien van de koop?

En hoe ga je in hemelsnaam bewijzen dat de verkopers wisten dat hun installatie niet in orde was? Ze hadden immers geen recent keuringsattest dat hen kon wijzen op de fouten...

Terug naar “Kopen”