bod & opschortende voorwaarden t.a.v. verkoper

Anya20
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

bod & opschortende voorwaarden t.a.v. verkoper

#1 , 08 feb 2020 11:09

Ik las al vele onderwerpen hier over een huis kopen en opschortende voorwaarden, maar meestal ten aanzien van de koper. Ik sta dus aan de andere kant van het verhaal en verkoop mijn huis:
enkele dagen geleden ontving ik na bezichtiging een mondeling bod van mijn makelaar: prijs, zonder voorwaarden. Ik aanvaard het bod en stuur dit op vraag van de makelaar ook nog even per mail door. Enkele dagen later ontvang ik per mail een voorstel tot compromis van de makelaar. Hierin wordt ook de opschortende voorwaarde o.v.v. het verkrijgen van een lening in vermeld, de kopers krijgen hiervoor 4 weken de tijd.
Via sms van de makelaar krijg ik nadien bericht dat de kandidaat-kopers pas binnen 17 dagen hun afspraak hebben voor een sociale lening. De makelaar past meteen het (nog niet ondertekende) compromis aan: de kopers krijgen nu 6 weken de tijd om hun lening in orde te maken.
Ondertussen had ik van de makelaar al gehoord bij welk sociaal leenkantoor de kopers willen lenen. Op de website van dat kantoor kan je simulaties uitvoeren, waarbij ook de maximum aankoopwaarde van de woning wordt berekend.
Op basis van volgende parameters voer ik een aantal simulates uit: aanvragers 2 - dan eens met kinderen ten laste, dan zonder - max. netto belastbaar inkomen mag niet hoger zijn dan 59.936 € dus simuleer ik een inkomen dat gelijk of lager ligt - te lenen bedrag (daar zijn beperkingen). Maar welke gegevens ik ook invoer, de (verplichte) max. aankoopwaarde van een huis voor het verkrijgen van een lening ligt steeds lager dan de (overeengekomen) verkoopprijs van mijn woning.
Ik weet zeer goed dat dit maar simulaties zijn, maar de kans dat hun lening niet wordt goedgekeurd, is dus wel bestaande.

Meteen na verkoop (lees: na het overhandigen van de sleutels — ik mag na akte max. 1 maand langer blijven wonen) vertrek ik naar het buitenland. Ik heb hier vanaf dan geen enkel adres meer, en kan ook nergens (meer) terecht. (Ik vertrek met 5 honden.)
Indien ik me aan die voorgeschreven 6 weken zou houden en de lening wordt niet goedgekeurd, raak ik ook mijn grondstuk in het buitenland kwijt (voorschot reeds betaald).

Ik kan niet akkoord gaan met deze opschortende voorwaarden, want daardoor bestaat er 50% dat ik alles kwijt raak, dat risico vind ik veel te groot. Maar het bod en de aanvaarding zijn bindend.
Wat kan ik doen? Wat zijn mijn rechten en plichten in deze situatie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 08 feb 2020 13:46

Het bod, dat u zogezegd aanvaard hebt, is (zoal ik het begrijp) gewoon een akkoord om tegen een bepaalde prijs te verkopen, zonder meer.

Als de kandidaten achteraf voorwaarden willen bijvoegen, dan hoeft u dat niet te aanvaarden, en ook de makelaar kan daar normaal gezien niets tegen inbrengen.

Anya20
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 feb 2020 13:55

De kopers boden een prijs lager dan de verkoopprijs, het bedrag waaraan zij de woning willen aankopen, zonder voorwaarden. Ik ben akkoord gegaan met dat bedrag.

Reclame

Anya20
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 feb 2020 13:59

Ik vrees echter dat de makelaar niet tevreden zal zijn en moeilijk zal gaan doen. Het bod zonder voorwaarden werd mondeling gedaan, dat staat nergens op papier.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 08 feb 2020 17:45

Ik vrees echter dat de makelaar niet tevreden zal zijn en moeilijk zal gaan doen. Het bod zonder voorwaarden werd mondeling gedaan, dat staat nergens op papier.
Dus bent u niet, en zeker niet op papier, akkoord gegaan met zijn bod.
Makelaar niet content? dat is dan zijn probleem.
Verder aanbieden, en nog even afwachten dus.

Terug naar “Kopen”