Wel keuringsverslag, geen elektrische schema's

iemandst
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wel keuringsverslag, geen elektrische schema's

#1 , 30 jan 2020 11:14

Beste,

Ik heb een woning aangekocht met bouwjaar 2009. De akte is verleden in december 2019.
Het PID bevat een geldig keuringsverslag van de elektriciteit, maar het eendraad- en situatieschema ontbreken.

Ik heb contact gehad met de verkoper; zij beschikken niet over de schema's en de toenmalige elektricien is met pensioen.

Wat zijn de verplichtingen omtrent de levering van de schema's door de verkoper?
Is een keuringsverslag wel geldig zonder de schema's?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 30 jan 2020 17:46

Je kan toch geen geldig keuringsverslag bekomen zonder schema? Of ben ik daarin verkeerd? Wat staat er in dat verslag?

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 30 jan 2020 18:35

Keuringsverslag dateert van 2009 en is nog geldig. Bij een verloren keuringsverslag moet er een nieuw opgesteld worden. Keuringsverslag is er blijkbaar nog doch de schema s ontbreken. Ik zou (via de notaris) de verkopers vorderen om eendraadsschema en situatieschets op televeren zodat het keuringsverslag compleet is. Deze documenten nieuw laten aanmaken kost wel wat geld (500 tot 1000€) ...

Reclame

CityBird
Berichten: 792

#4 , 30 jan 2020 18:37

Je kan toch geen geldig keuringsverslag bekomen zonder schema? Of ben ik daarin verkeerd? Wat staat er in dat verslag?
Nee, maar veel mensen zijn dat kwijt of hebben dat zelfs nooit gehad van de installateur. 25 jaar is lang.

CityBird
Berichten: 792

#5 , 30 jan 2020 18:40

Ik zou (via de notaris) de verkopers vorderen om eendraadsschema en situatieschets op televeren zodat het keuringsverslag compleet is. Deze documenten nieuw laten aanmaken kost wel wat geld (500 tot 1000€) ...
Volgens mij is de verkoper enkel verplicht een geldig keuringsattest te bezorgen conform of niet-conform.

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 30 jan 2020 19:20

Het verslag moet inderdaad aanwezig zijn, en kan inderdaad bv niet-conform zijn gewoon omdat het eendraadsschema ontbreekt.

Stefstef
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 jan 2020 08:46

Het keuringsverslag is gekoppeld aan het eendraadsschema. De keurder tekent ook het eendraadsschema af, zodoende de keuring gedaan is volgens dit schema. Is meestal ook nog op te vragen bij de keuringsinstantie als je weet wie dat was.

CityBird
Berichten: 792

#8 , 31 jan 2020 09:53

Het keuringsverslag is gekoppeld aan het eendraadsschema.
Ja, maar dit betekent niet dat dit nog beschikbaar is. Eigenaar kan het niet meer terugvinden. Installateur is al lang gestopt en keuringorganisme heeft het ook niet meer. Eerste hand ervaring.

Stefstef
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 jan 2020 10:23

@Citybird : Een keuringsverslag zonder afgetekend eendraadsschema lijkt mij waardeloos. Wat is er gekeurd ? Zijn er na het keuringsverslag aanpassingen aangebracht ?

CityBird
Berichten: 792

#10 , 31 jan 2020 10:36

Je kan deze praktijk in vraag stellen maar het enige wat een notaris vraagt is een keuringsattest. Een enkel A4 blad. Niets anders.

Op dit moment heb je m.i. Slechts een optie, namelijk een clausule in de compromis met de eis dat de verkoper een volledig elektrisch dossier levert.

Terug naar “Kopen”