Zonnepanelen mijn eigendom of niet?

ktrien
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Zonnepanelen mijn eigendom of niet?

#1 , 24 jan 2020 19:55

Goedenavond,
Ik ben enige eigenaar van mijn woonst. Nu heeft mijn vriend 2 jaar geleden besloten zonnepanelen te laten plaatsen op mijn dak.
De factuur hiervan staat uiteraard op zijn naam evenals de lening.
Nu botert het niet zo goed meer tussen ons en zegt hij dat hij de zonnepanelen gaat verkopen.
Kan hij dit zomaar? Ik heb van dag 1 mee de helft betaald door storting naar zijn rekening met vermelding van de zonnepanelen, maar er staat niets op papier en ik heb ook niets getekend.

Alvast bedankt voor de respons

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 jan 2020 09:34

Ik denk dat je met de bankafschriften, zeker als er op vermeld is dat het voor de zonnepanelen is, zal kunnen bewijzen dat jij hebt bijgedragen aan deze zaken. Dus goed bewaren.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jan 2020 14:45

Als die zonnepanelen verankerd zijn op uw dak, krijgen zijn een onroerende bestemming. Behoort dus bij het huis.
Uw vriend kan deze volgens mij niet zo maar laten verwijderen ( laten verwijderen en elders plaatsen = duurder dan elders terug zonnepanelen plaatsen - de premies ).
Maar het kan wel zijn dat u de lening nu volledig zelf zult moeten betalen. Wat bij het laten staan van de zonnepanelen, logisch zou zijn.
Gezien zonnepanelen nog tamelijk een nieuw issue is; weinig juridische uitspraken hieromtrent.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5410

#4 , 25 jan 2020 17:34

Mij lijkt logisch en fair dat je zijn deel uitkoopt. Zitten er nog groenestroomcertificaten op want dat maakt het wat ingewikkelder.

Terug naar “Kopen”