Septische put ingeklapt

de_koen
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Septische put ingeklapt

#1 , 16 jan 2020 12:22

Gegroet,

Ik ben de eigenaar en verhuurder van een rijwoning, verhuurd sinds 2016. Bij start verhuur heb ik de septische tank laten leegmaken, deze was onbeschadigd.

- de buren klagen al een tijd van geurhinder in hun kelder, vermoedelijk van mijn riolering
- hierop hebben de huurders de pvc ondergrondse septische put een half jaar geleden laten leegmaken, deze was vol
- de huidige huurders verlaten de woning op 31/1/2020

Ter voorbereiding van de plaatsbeschrijving en omdat de wc slecht doorspoelt, heb ik op 14/1/20 de septische put geopend en geconstateerd dat deze ingeklapt is.

Ik heb dit aangegeven aan mijn brandverzekering, enkel leidingen zijn gedekt. Gezien er al klachten van de buren waren, voor het ruimen van de put, vermoed ik dat er wel afvoerleiding kan lekken, en dat het inklappen van de put gevolgschade is van de lekkende leiding.

Het zou ook kunnen dat de huurders de put niet of onvoldoende gevuld hebben met water na de laatste ruiming, dit is bij een pvc tank nodig om tegendruk te bieden en inklappen te voorkomen door de druk van de grond/grondwater er rond.

Wat te doen ? Stel ik de huurders aansprakelijk, moeten zij het aangeven bij hun brandverzekering / familiale ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 jan 2020 12:30

Dat inklappen is meer dan waarschijnlijk geen gevolg van een lekkende leiding, maar van de druk van de grond errond of grondwater. Na het ruimen van die put, had die terug onmiddellijk moeten gevuld worden met water, om alzo de nodige tegendruk te creëren.
Indien er in uw gemeente een waterzuiveringsstation is, en uw riolering is daar op aangesloten, kan je gewoon alles opvullen, en uw rioleringen herstellen. Heb al tientallen septische putten afgebroken of opgevuld, of zelfs al omgevormd tot wijnkelder, voor zover daarna alles naar een zuiveringsstation gaat.
In een grote stad als Antwerpen werd het soms aangeraden door de technische diensten.

de_koen
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jan 2020 12:55

Bedankt voor uw antwoord,
met de huidige riolering is dit simpel doorverbinden niet mogelijk.

-De aanvoer van de wc in de septische put komt ong 50cm lager uit dan de afvoer van de septische put, om dit te veranderen moet een deel van de gang in de woning opgebroken worden.

-De afvoer van de septische put naar de gemeente riolering is niet geschikt voor vaste materie doordat er meerdere controle putjes zijn onderweg

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 16 jan 2020 13:30

"-De aanvoer van de wc in de septische put komt ong 50cm lager uit dan de afvoer van de septische put, om dit te veranderen moet een deel van de gang in de woning opgebroken worden."

Dat kan toch niet. Vloeistoffen kunnen niet naar een hoger peil vloeien. Die afvoer naar riool zou nooit gewerkt hebben.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 16 jan 2020 15:53

Dan diende die septische put eigenlijk als 1 grote syphon. Kan nooit goed gewerkt hebben.
Ik zou gewoon de kosten doen om de gang op te breken en deftige buizen te leggen. Of de buizen van pit naar WC hoger te leggen.
Die putjes zijn geen probleem als de goed zijn gemaakt en het dik goed doorlaten en afvoeren. Wel zorgen voor luchtdichte dekseltjes.
Of je kan ook een pomp plaatsen op de plaats van de put. Dan wel een pomp die het dik eerst kapot maalt. Het zo vele sanitaire voor horeca ingericht met sanitair in de kelder. Alles liep naar een verzamelput en vandaar werd het opgepompt, na eerst vemalen te zijn
https://vantubo.nl/pompen/pompputten.html
https://pvcvoordeel.nl/grinder-dompelpomp/

de_koen
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 jan 2020 16:46

Beste, de aanvoer lager dan de afvoer is altijd bij dit type septische putten.
De aanvoer komt dus terecht onder de drijvende vaste koek
de afvoer vind ook plaats onder de drijvende vaste koek, maar op een hoger niveau dan de aanvoer.

De juridische vraag gaat over op wie de de schade te verhalen,/ wie vergoed
Niet hoe ik de put /riolering moet aanpassen...

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 16 jan 2020 16:51

Kan u bewijzen dat de huurders een fout hebben gemaakt? Zonder bewijs gaat u zo goed als zeker bot vangen met uw claims.
"sowieso" schrijf je zo.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 16 jan 2020 17:36


Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 16 jan 2020 18:24

Volgens mij zijn de problemen een gevolg van verkeerde plaatsing van de septische put. Verwisseling van in- en uitgang waardoor er terugloop is richting woning. Met stank voor gevolg en slecht werkende spoeling toilet.
Zonder pomp lopen vloeistoffen niet omhoog. Zie antwoord mava105.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5395

#10 , 16 jan 2020 18:31

Ernstig blijven... Bij een correcte installatie waar t grijs water niet in de septische put terechtkomt moet een septische put met overloop normaliter bij correct gebruik nooit geleegd worden.

t Is dus logisch dat jij als eigenaar instaat voor de kosten om eea structureel,in orde te stellen. Als een put inklapt (die zich vult na een 100tal WC doorspoelingen ........) dan zijn er structurele fouten de de eigenaar moet oplossen.

Ben op dit moment bezig in een aangekocht rijhuis om alle stommiteiten van de vorige eigenaar recht te trekken (geen grijs water in septische put, etc, ...). Voor de duidelijkheid: k Had dit gezien voor de koop dus k wist het.

de_koen
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 jan 2020 21:15

De put is niet verkeerd geplaatst, er komt geen grijs water in. Wc spoelt al 40jaar goed door, tot sinds kort tgv het inklappen.

Nogmaals, Het is geen bouwtechnische vraag, maar een juridische vraag.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 17 jan 2020 10:05

Juridisch dan: Jij bent verantwoordelijk voor de stabiliteit van de put

Terug naar “Kopen”