Verlijden akte

Doña
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verlijden akte

#1 , 10 jan 2020 17:22

Hallo.

Aan allen een gelukkig nieuwjaar.

Heb mijn huis in Belgie verkocht vía makelaar.
Notaris heeft compromis nagekeken. Opschortende voorwaarde is het bekomen van lening.
Voorschot zal door makelaar op derdenrekening van mijn notaris gestort worden. Staat in compromis. EN staat ook in het contract van mij met makelaar.
Op 24/12/19 laat notaris koper weten dat krediet nog niet binnen is. Blijkt nu dat het voorschot ook nog niet betaald is.
Terwijl notaris verkoper begin oktober naar mijn notaris belde om een afspraak voor verlijden van de akte te maken (!!!!!!) (Wil toch zeggen dat alles ok is), ben ikzelf eind december zelf overal achteraan moeten gaan.

09/01/20 is de laatste dag voor het verlijden van de akte. (Volgens mijn berekening). Ik heb hier geen bevestiging van.
We hebben niets meer gehoord.
Er moet nu een ingebrekestelling naar koper en notaris verkoper gestuurd.

Wie moet dat doen? Ik heb makelaar (omdat ik in buitenland woon) en notarías maar ik moet alles zelf doen.

En ... hoe weet ik nu of notaris niet de akte heeft uitgesteld. Hij kan dat immers.

Wat is taak van mijn notaris hierin?
Moet makelaar verantwoordelijk gesteld voor het niet regelen en doorsturen van het voorschot.

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jan 2020 21:44

Gaat het om een verkoopcompromis of een verkoop-aankoopbelofte?

Notariaten én banken hebben het zéér druk gehad met de afschaffing van de woonbonus. Mogelijk is dat de verklaring van de vertraging.
Normaal moet de overeenkomst die je nu al hebt getekend, bepalen wat de mogelijkheden zijn of wat nu de situatie is. Misschien kan je de overeenkomst als ontbonden beschouwen en alsnog voor het voorschot/de waarborg gaan (en vervolgens aan iemand anders verkopen).
Enkele maanden zou alleszins meer dan voldoende moeten zijn om een opschortende voorwaarde voor bekomen krediet uit te klaren. Normaal voorziet de overeenkomst die je nu hebt, ook in een termijn hiervoor (maar die moet wel redelijk zijn, zeker in de gegeven omstandigheden).

Normaal regelt de notaris deze fase - makelaar is naar mijn weten minder betrokken nu.

Ingebrekestelling moet volgens mij van jou komen. Notaris is geen contractpartij. Notaris zou je wel moeten bijstaan hierin.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Doña
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jan 2020 10:16

Het gaat om compromis (onderhandse verkoopovereenkomst)

Ik verwacht ook wel dat notaris alles zal regelen.
Maar er wordt verwacht dat ik A.S. doe terwijl we nog niet eens datum akte verlijden hebben.
Koper en verkoper zijn dus nog niet samengeweest. Wat kan ik koper dan verwijten? Van wat moet ik hem in gebreke stellen?

Misschien maak ik me zorgen om niets. ??Heeft notaris koper akte laten uitstellen (kan hij toch?)
Het meeste zorgen maak ik me om het feit dat regisratierechten moeten betaald.

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 15 jan 2020 09:32

Jij bent de VERkoper. Registratierechten dienen - uiterlijk 4 maand na het ondertekenen van de compromis - betaald te worden door de KOPER. Daar hoef je je dus al geen zorgen over te maken.

Eerlijk gezegd denk ik dat ik persoonlijk nog wat geduld zou hebben wat betreft het verlijden van de akte. Zoals al terecht aangehaald, door het wegvallen van de woonbonus werden banken en notarissen overspoeld met verkopen die nog voor het eind van het jaar erdoor gejaagd moesten worden. In uw geval zijn we nu nog altijd maar 4 maand en 3 dagen na het tekenen van de compromis ...

Het nog niet storten van het voorschot is iets anders. Wat vertelt je eigen notaris daarover ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

bosprocureur
Berichten: 6856

#5 , 15 jan 2020 10:16

Jij bent de VERkoper. Registratierechten dienen - uiterlijk 4 maand na het ondertekenen van de compromis - betaald te worden door de KOPER. Daar hoef je je dus al geen zorgen over te maken.
.............
..............
En ik die dacht dat BEIDE partijen daarvoor verantwoordelijk waren :(

Doña
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jan 2020 11:42

Misschien zit ik te veel op Google. Maar dacht dat ze bij mij ook kunnen aankloppen als koper niet betaalt.
Het enige wat mijn notaris zegt : "Dat zal ik ook navragen/doorgeven."
Maar antwoord dan niet op mijn mails.

Ik heb geen haast. Maar registratierechten betalen? ???

Terug naar “Kopen”