Eigenaar of makelaar wilt niet verkopen aan ons.

Parminder
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Eigenaar of makelaar wilt niet verkopen aan ons.

#1 , 03 jan 2020 19:59

Ik heb recente een woning bekeken. Toen belde ik aan immo kantoor om een afspraak te maken maar ze weigerde altijd met excuses. En dan zeggen ze tegen mij dat er een bod gekomen is op die pand en eigenaar wilde verder gaan met die mensen.
Ik had dan mijn kamaraad (een belg)laten bellen voor een afspraak en die mocht volgende dag de woning bezichtingen. (Belachlijk)
Ok goed. We zijn samen de woning gaan bezichtingen. Ik had direct een bod opgezet (bijna de vraag prijs) maar ik kreeg nogtijd geen reactie binnen. Ik heb ook enkele keer gebeld maar ze namen niet op. En die is nog altijd niet verkocht.
Ik begrijp niet goed warrom doen ze da met ons?
Willen ze niet verkopen aan ons door racism of iets anders?
Wat kan ik hier doen ?
Groetjes parminder

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jan 2020 11:00

Doe eens een bod voor het bedrag van de vraagprijs.
Misschien hebben ze zelfs een bod gekregen dat hoger is dan de vraagprijs?
En om er zomaar racisme bij te sleuren, is al te gemakkelijk!

Rapture
Berichten: 124

#3 , 07 jan 2020 10:46

Hoeveel tijd zat er tussen het moment dat jij belde voor afspraak en je kameraad?

Als je dat huis echt wilt kopen, probeer anders via commandverklaring en laat je kameraad het huisbezoek doen waar jij hem zogezegd vergezeld als kennis/kameraad.

https://www.notaris.be/verkopen-kopen-h ... verklaring

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 07 jan 2020 13:29

Hoeveel tijd zat er tussen het moment dat jij belde voor afspraak en je kameraad?

Als je dat huis echt wilt kopen, probeer anders via commandverklaring en laat je kameraad het huisbezoek doen waar jij hem zogezegd vergezeld als kennis/kameraad.

https://www.notaris.be/verkopen-kopen-h ... verklaring
Zo'n commandverklaring, daar moet de verkopende partij dus in meegaan.

Het is ook niet echt gebruikelijk.

Hoe groot is de kans dat zij daarop ingaan, als ze u kennen, en u bij het bezoek aanwezig bent?

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 07 jan 2020 15:48

Ik dacht dat de echte koper zich pas bekend moet maken bij de notariële akte , maar ik kan verkeerd zijn.

Rapture
Berichten: 124

#6 , 08 jan 2020 10:53

Hoeveel tijd zat er tussen het moment dat jij belde voor afspraak en je kameraad?

Als je dat huis echt wilt kopen, probeer anders via commandverklaring en laat je kameraad het huisbezoek doen waar jij hem zogezegd vergezeld als kennis/kameraad.

https://www.notaris.be/verkopen-kopen-h ... verklaring
Zo'n commandverklaring, daar moet de verkopende partij dus in meegaan.

Het is ook niet echt gebruikelijk.

Hoe groot is de kans dat zij daarop ingaan, als ze u kennen, en u bij het bezoek aanwezig bent?
De verkoper hoeft dat niet te weten.

Enkel volgende voorwaarde in onderlinge koopovereenkomst zou argwaan kunnen wekken:
De commandverklaring moet expliciet voorzien zijn in de eerste koopovereenkomst tussen de verkoper en de ogenschijnlijke koper. Concreet moet die 'koper' in de koopovereenkomst de volgende clausule laten opnemen: de koper koopt 'voor zichzelf of een ander nader aan te wijzen persoon'.

Maar als je ergens een standaardmodel van koopovereenkomst kunt vinden bij bijv. een notaris waarin dat zinnetje standaard staat kan je je er nog vanaf maken met te zeggen dat het er gewoon geopteerd werd voor een modeldocument en dus niet teveel waarde moet hechten aan dat zinnetje.

Zou mij ook straf lijken moesten die van dat immokantoor zo'n goed geheugen hebben "wacht eens, een week geleden had een buitenlander nog gebeld om te komen kijken en die hadden we toen afgewimpeld en nu staat hier iemand met een buitenlander als kameraad"

Het spreekt voor zich dat die kameraad je volledig moet kunnen vertrouwen anders zit hijzelf met de koop.

Edit: had openingspost niet goed gelezen. Blijkbaar was je al ter plaatse geweest met die kameraad. Indien je het huis wilt kopen, zoek dan nog een derde persoon die u kan vertrouwen. Laat die pro forma eens ter plaatse gaan kijken (een bod zonder plaatsbezoek zou argwanend zijn). Vervolgens doet die een bod conform bovenstaande.

Terug naar “Kopen”