Notaris meldt pas na 3 weken machtiging

Gent24
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Notaris meldt pas na 3 weken machtiging

#1 , 23 dec 2019 21:18

Hallo,
Wij hebben in juni een aankoopbelofte getekend voor een nieuwe woning. Hierna moest de machtiging van de vrederechter bekomen worden (1 van de eigenaars was dementerend). De vrederechter kreeg volgens de aankoopbelofte 4 maand de tijd om de machtiging te geven.
Maandelijks belde ik de notaris om te weten hoever het zat maar ik kreeg telkens te horen dat ik nog geduld moest hebben. Dat ze ons zelf zou contacteren. In de aankoopbelofte stond omschreven dat n het bekomen van de machtiging we 2 maanden kregen om onze lening rond te krijgen. Op 6 dec krijg ik een mail dat de machtiging binnen is (zonder datum sinds wanneer) en het verzoek om de bank het leningdossier te laten binnen brengen. Op 7 dec (een vrijdag) heb ik afspraken gemaakt bij de 2 banken die ons bij onze zoektocht in juli de beste rentevoeten hadden gegeven, op 12 dec gingen we bij de bank de lening vastleggen.
Op 15 dec kreeg ik plots een mail van de notaris met het dringend verzoek om de leninggegevens door te geven aangezien de machtiging was gegeven op 14 november en we de akte dus voor 14 januari moet verlijden. Nu, met de feestdagen ertussen zal de bank dit niet rondkrijgen en bovendien zit ik in het buitenland van 9 tot 20 januari dus zou het in principe voor 9januari rond moeten zijn. Nu mijn vraag... De notaris heeft ons 3 weken te laat laten weten dat de machtiging binnen is waardoor we slechts 5 weken krijgen ipv 8. Bovendien liet ze pas 10 dagen later weten wat de datum van de machtiging is. Kan ze dit zomaar maken?! Want we zouden een boete moeten betalen indien de aktedatum te laat wordt. Wij hebben naar ons inziens echter altijd onmiddellijk gehandeld. De notaris antwoord niet meer op mijn vragen hieromtrent. Hebben wij een recht ivm wanneer wij op de hoogte werden gesteld? Alvast hartelijk dank.
[Naam verwijderd]

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#2 , 23 dec 2019 21:46

Beste

Er was geen reden om tot begin december te wachten om uw krediet aan te vragen. U had dat veel eerder kunnen doen en het dossier in wacht kunnen zetten tot Vrederechter beslissing nam.
U kan ook perfect een notariële volmacht in orde brengen zodat akte kan doorgaan in uw afwezigheid.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Gent24
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 dec 2019 22:04

De bank wou nog niets vastleggen zolang we niet zeker waren van de machtiging. Bovendien had de notaris gezegd hier idd mee te wachten. Wij zijn leek en we lieten ons vol vertrouwen leiden door de notaris. De notariële volmacht brengt weer kosten teweeg, die, indien we op tijd verwittigd waren, niet nodig waren geweest.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 24 dec 2019 09:53

TS moet toch weten dat hij niet alleen op deze wereld is

Terug naar “Kopen”