Slechte communicatie van notariaat

vessie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Slechte communicatie van notariaat

#1 , 20 dec 2019 15:26

Mijn partner en ik willen een huis kopen, maar het is nogal een moeilijk dossier. De eigenares heeft schulden en weigerde te tekenen (ons bod werd aanvaard door de schuldeisers van de eigenares), vandaar dat procedure 1580ter zou worden ingeroepen (beslag via rechter). Deze info heb ik medegedeeld op 11 september aan het notariaat.
Op 10 oktober was er goedkeuring van de schuldeisers om een aktedatum vast te stellen. Van het notariaat heb ik op 15 oktober dan een mail gekregen met info betreffende de inbeslagnameprocedure (ontwerp van akte opstellen en laten tekenen door beslagrechter).
Het ontwerp werd ons op 31 oktober doorgestuurd zodat wij een krediet konden aangaan.
Na verschillende pogingen tot telefonisch contact met het notariaat en ook via mail, kreeg ik op 8 november te horen dat er nog werd gewacht op een laatste administratieve bepaling om het dossier naar de rechter te sturen.
Na (alweer) verschillende pogingen tot telefonisch contact met het notariaat en via mail kreeg ik op 26 november een mail dat het notariaat handlichting ging proberen toe te passen om eind december de akte te kunnen tekenen. Hiervoor hadden ze ons krediet nodig. Dit hebben wij in orde gekregen op 4 december.
Vervolgens krijg ik op 13 december antwoord van het notariaat dat ze de notaris gecontacteerd hebben om een aktedatum vast te leggen met de eigenares.
Omdat wij absoluut niet te spreken zijn over de communicatie (geen melding dat inbeslagnameprocedure gestaakt werd) had ik dan een afspraak gemaakt op 20 december. 19 december werd ik gebeld door het notariaat met wat meer info (akte zou plaatsvinden in januari, administratieve bepaling die zo lang duurde was stedenbouwkundige inlichting die pas op 5 december verkregen werd) en werd mijn afspraak voor 20 december geannuleerd, ondanks ik aandringde om deze te behouden.

Ik zou dan ook graag weten of wij het notariaat in gebreke kan stellen voor hun schrijnende communicatie (6 weken lang de dossiermedewerkster niet kunnen spreken (enkel schaars contact via email), meermaals vraag genegeerd om terug contact op te nemen)?
En eventueel ook voor het mislopen van de woonbonus?
Stedenbouwkundige inlichtingen duren normaal maximum 30 dagen, dus volgens ons is dit document veel te laat aangevraagd. Bovendien werd ons door het notariaat (mondeling) bevestigd dat de woonbonus nog zou lukken, maar het is pas op 19 december dat wij te horen krijgen dat de aktedatum in januari zal plaatsvinden.

PS: Ons dossier werd behandeld door een medewerkster van het notariaat en niet door de notaris zelf. De communicatie was steeds naar deze medewerkster of via het onthaal van het notariaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6856

#2 , 20 dec 2019 15:35

Communicatie van de notaris/notariaat : kunt u daarvan iets bewijzen?

Medewerkster of notaris zelf komt m.e. op hetzelfde neer, is de verantwoordelijkheid van de notaris (verzekering)

vessie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 dec 2019 16:16

Communicatie van de notaris/notariaat : kunt u daarvan iets bewijzen?

Medewerkster of notaris zelf komt m.e. op hetzelfde neer, is de verantwoordelijkheid van de notaris (verzekering)
Ik heb de logs van mijn telefoonpogingen, evenals het mailverkeer (dat vooral langs mijn kant plaats vond).
De gesprekken met het onthaal van het notariaat waar ik meermaals vroeg dat de medewerkster mij terugbelde kan ik uiteraard niet bewijzen. De mails met verzoek tot terugbellen wel.

Reclame

LeenW
Berichten: 12836

#4 , 20 dec 2019 16:37

- Slechte communicatie is zeer vaag en hier valt ook moeilijk een bedrag op te plakken, dus wat wil u met een ingebrekestelling bereiken?
- Voor de woonbonus moet u al een zware fout gaan aantonen, op dit moment lijkt mij dat niet haalbaar omdat er nogal veel veronderstellingen in uw verhaal zitten

vessie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 dec 2019 17:17

- Slechte communicatie is zeer vaag en hier valt ook moeilijk een bedrag op te plakken, dus wat wil u met een ingebrekestelling bereiken?
- Voor de woonbonus moet u al een zware fout gaan aantonen, op dit moment lijkt mij dat niet haalbaar omdat er nogal veel veronderstellingen in uw verhaal zitten
Wij doen beroep op een notaris om ons goed door dit dossier te leiden, maar wij hebben (ons inziens) onvoldoende hulp gekregen. Wij vinden het dan ook onterecht dat het notariaat de volledige vergoeding zou vragen.
Het is de bank waar wij ons krediet hebben aangegaan die wat druk heeft uitgeoefent bij het notariaat, waarna het dossier vooruitgang heeft geboekt.

Los daarvan weten wij ook dat dit zeer moeilijk te bewijzen valt, maar we wouden toch even de mening van personen met een juridische achtergrond.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 20 dec 2019 17:34


Wij doen beroep op een notaris om ons goed door dit dossier te leiden, maar wij hebben (ons inziens) onvoldoende hulp gekregen
Die zitten momenteel in een zeeeeeeeer drukke periode ingevolge het afschaffen van de woonbonus. En ze kunnen dus al eens iets vergeten

bosprocureur
Berichten: 6856

#7 , 20 dec 2019 17:49


Wij doen beroep op een notaris om ons goed door dit dossier te leiden, maar wij hebben (ons inziens) onvoldoende hulp gekregen
Die zitten momenteel in een zeeeeeeeer drukke periode ingevolge het afschaffen van de woonbonus. En ze kunnen dus al eens iets vergeten

En net dat vergeten, of te laat beginnen aanvragen, is in deze mijns inziens een verantwoordelijkheid van het kantoor.
Maar bewijs het maar eens, en dat wordt sowieso procederen, want de aansprakelijkheidsverzekering van de notaris zal ook niet staan te popelen om een schadevergoeding te betalen.

Feit is dat zij tijdig op de hoogte waren en/of moesten zijn, en dat volgens u de noodzakelijke inlichtingen te laat ingewonnen werden.

Terug naar “Kopen”