Mijn partner en ik willen een huis kopen, maar het is nogal een moeilijk dossier. De eigenares heeft schulden en weigerde te tekenen (ons bod werd aanvaard door de schuldeisers van de eigenares), vandaar dat procedure 1580ter zou worden ingeroepen (beslag via rechter). Deze info heb ik medegedeeld op 11 september aan het notariaat.
Op 10 oktober was er goedkeuring van de schuldeisers om een aktedatum vast te stellen. Van het notariaat heb ik op 15 oktober dan een mail gekregen met info betreffende de inbeslagnameprocedure (ontwerp van akte opstellen en laten tekenen door beslagrechter).
Het ontwerp werd ons op 31 oktober doorgestuurd zodat wij een krediet konden aangaan.
Na verschillende pogingen tot telefonisch contact met het notariaat en ook via mail, kreeg ik op 8 november te horen dat er nog werd gewacht op een laatste administratieve bepaling om het dossier naar de rechter te sturen.
Na (alweer) verschillende pogingen tot telefonisch contact met het notariaat en via mail kreeg ik op 26 november een mail dat het notariaat handlichting ging proberen toe te passen om eind december de akte te kunnen tekenen. Hiervoor hadden ze ons krediet nodig. Dit hebben wij in orde gekregen op 4 december.
Vervolgens krijg ik op 13 december antwoord van het notariaat dat ze de notaris gecontacteerd hebben om een aktedatum vast te leggen met de eigenares.
Omdat wij absoluut niet te spreken zijn over de communicatie (geen melding dat inbeslagnameprocedure gestaakt werd) had ik dan een afspraak gemaakt op 20 december. 19 december werd ik gebeld door het notariaat met wat meer info (akte zou plaatsvinden in januari, administratieve bepaling die zo lang duurde was stedenbouwkundige inlichting die pas op 5 december verkregen werd) en werd mijn afspraak voor 20 december geannuleerd, ondanks ik aandringde om deze te behouden.
Ik zou dan ook graag weten of wij het notariaat in gebreke kan stellen voor hun schrijnende communicatie (6 weken lang de dossiermedewerkster niet kunnen spreken (enkel schaars contact via email), meermaals vraag genegeerd om terug contact op te nemen)?
En eventueel ook voor het mislopen van de woonbonus?
Stedenbouwkundige inlichtingen duren normaal maximum 30 dagen, dus volgens ons is dit document veel te laat aangevraagd. Bovendien werd ons door het notariaat (mondeling) bevestigd dat de woonbonus nog zou lukken, maar het is pas op 19 december dat wij te horen krijgen dat de aktedatum in januari zal plaatsvinden.
PS: Ons dossier werd behandeld door een medewerkster van het notariaat en niet door de notaris zelf. De communicatie was steeds naar deze medewerkster of via het onthaal van het notariaat.