Kan mijn koper me verplichten tot gebruik van aankoop/verkoopbelofte ipv compromis?

MichielSuy
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kan mijn koper me verplichten tot gebruik van aankoop/verkoopbelofte ipv compromis?

#1 , 14 dec 2019 01:46

Beste allen

Onze woning is vorige week verkocht. Hiervoor werd intussen een bodovereenkomst of tijdelijke aankoopbelofte opgemaakt. In deze belofte staat dat de koper 21 dagen de tijd heeft om over te gaan tot tekenen vh compromis. Hij kan er enkel nog tussenuit indien hij binnen deze 21 dagen negatief advies krijgt van 3 verschillende banken.

Gezien voor ons de verkoop tot stand is gekomen doen wij een bod op een andere woning. Ons bod werd goedgekeurd.

Diezelfde dag belt onze makelaar echter dat onze koper plots wil werken met een aankoop verkoopbelofte waardoor hij meer flexibiliteit krijgt. Ipv 4 maanden voor het verlijden vd akte, eist hij 8 maanden.

Voor ons een groot probleem want wij moeten voor onze nieuwe woning wél de termijn van 4 maanden respecteren! Concreet zitten wij dus na verlijden van onze akte nog 4 maanden met een niet verkochte woning.

Wij willen heel deze heisa vermijden en willen dus voet bij stuk houden dat onze koper ook “maar” 4 maanden de tijd heeft tot verlijden vd akte. Blijkbaar moeilijker gezegd dan gedaan?

Zijn wij verplicht onze koper te volgen? En kan hij alsnog de verkoop annuleren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 14 dec 2019 15:10

De aankoopbelofte is wel duidelijk: binnen de 21 dagen een compromis tekenen. Er staat compromis. als de koper dat niet wil tekenen, hangt er hem nog een boete boven het hoofd omdat ook een aankoopbelofte bindend is. zo'n boete bedraagt (geloof ik) zo'n 10% van de verkoopsom van de woning. De koper zal snel tekenen.

MichielSuy
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 dec 2019 15:33

Bedankt :) Laat ons hopen dat het niet hoeft te escaleren. Daar wint niemand bij :)

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 14 dec 2019 18:38

Er is dus nog altijd de mogelijkheid dat hij ---tijdig --- drie weigeringen verzamelt.

Ik zou u aanraden u intussen nog even gedeisd te houden, en duidelijk nà die 21 dagen kan u actie ondernemen.

Blijft nog het feit dat u al een compromis getekend heeft, en dus de verplichting om binnen de vier maand vanaf ondertekening compromis de registratie te voldoen, en dat uw koper zijn compromis pas moet tekenen na die 21 dagen, vooropgesteld dat hij u niet tijdig drie weigeringen overmaakt. Voor die enkele dagen verschil zal u een oplossing moeten zoeken :(

Terug naar “Kopen”