Huurwaarborg terugkrijgen na aankoop gehuurd appartement

Marica.S
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huurwaarborg terugkrijgen na aankoop gehuurd appartement

#1 , 27 nov 2019 21:30

Beste,

Al 3 jaar huurde ik een appartement. Mijn verhuurster besloot om dit appartement te koop te zetten en ik kocht dit. Nu wil ik mijn huurwaarborg terug maar nu alles van akte tekenen enz. Rond is wilt mijn ex verhuurster geen contact meer met mij. Kan ik mijn huurwaarborg zo terugkrijgen omdat het appartement nu van mij is?
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 27 nov 2019 21:48

Het huurcontract is gedaan, dus de huurwaarborg is zonder voorwerp geworden. U moet dus zonder discussie de huurwaarborg + intresten terug ter beschikking krijgen.

desnoods vrederechter, daar zal u geen advocaat voor nodig hebben.

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 nov 2019 11:09

Daar komt geen vrederechter aan te pas. U dient dit te regelen met de verhuurder. Sinds de akte is verleden, bent u dat zelf.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 28 nov 2019 12:21

Daar komt geen vrederechter aan te pas. U dient dit te regelen met de verhuurder. Sinds de akte is verleden, bent u dat zelf.
Duidelijk leren lezen. Verhuurder wil geen contact meet
Oplossing is dan aangetekende ingebrekestelling, met de eis om HWB vrij te geven tegen uiterlijk xx/xx/xxxx. Daarna naar vrederechter

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 nov 2019 12:58

Daar komt geen vrederechter aan te pas. U dient dit te regelen met de verhuurder. Sinds de akte is verleden, bent u dat zelf.
Duidelijk leren lezen. Verhuurder wil geen contact meet
Oplossing is dan aangetekende ingebrekestelling, met de eis om HWB vrij te geven tegen uiterlijk xx/xx/xxxx. Daarna naar vrederechter
Mava105, volg je eigen raad op en herlees mijn antwoord. TS = verhuurder. Vorige eigenaar/verhuurder heeft geen plichten meer in deze zaak.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 28 nov 2019 13:03

Tja, mijn antwoord is verdwenen.

Tweede poging: de huurwaarborg moet op een geblokkeerde rekening staan. Ga met een kopie van de akte naar de bank, en laat de huurwaarborg overzetten op naam van de nieuwe eigenaar. De huurder zal wel akkoord zijn denk ik?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 28 nov 2019 16:17

. Vorige eigenaar/verhuurder heeft geen plichten meer in deze zaak.
En hoe noem jij dan het terugbetalen van de huurwaarborg??? is dat dan geen verplichting meer voor de oude eigenaar?

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 28 nov 2019 16:21

Ik dank dat we hier een beetje met woorden gaan spelen.

Als het om een geblokkeerde rekening gaat, wat zou moeten, heeft de eerste verhuurder niets ontvangen, en kan dus niets teruggeven. Wat hij wel kan en moet, is toelaten dat de rekening op naam van nieuwe eigenaar + huurder komt. En hier moet de bank gewoon voor zorgen, mijns inziens, zeker omdat huurder + nieuwe eigenaar dezelfde persoon zijn. Ik meen zelfs dat de oude eigenaar hier niets anders meer in te zeggen heeft. Iets afhouden van de waarborg zou nogal straf zijn.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 28 nov 2019 16:35

HWB moet gewoon Terugbetaald worden.
Oude huurder , die oorspronkelijk de HWB betaalde, is nu de nieuwe eigenaar. En die dient dus geen HWB meer te betalen. Oude eigenaar-verhuurder dient dus gewoon HWB vrij te geven of terug te betalen, en daarmee is de kous af. Is toch niets ingewikkeld aan.

basejumper
Berichten: 4618
Locatie: Diest

#10 , 28 nov 2019 17:14

De oude eigenaar heeft geen rol meer. Normaal voorziet men in de compromis een overdracht van huurwaarborg tussen oude en nieuwe eigenaar. Met die compromis alsook een attest van notaris dat akte verleden werd kan de bank dan de begunstigde verhuurder wijzigen.
Zoals hier al aangehaald is huurder door de aankoop nu zelf eigenaar.
Met dezelfde bewijzen hierboven vermeld zal een bank uw waarborg vrijgeven. De oude verhuurder is geen partij meer.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 nov 2019 18:26

. Vorige eigenaar/verhuurder heeft geen plichten meer in deze zaak.
En hoe noem jij dan het terugbetalen van de huurwaarborg??? is dat dan geen verplichting meer voor de oude eigenaar?
Inderdaad, de nieuwe eigenaar neemt het huurcontract met alle rechten en plichten over, inclusief huurwaarborg.

Terug naar “Kopen”