Koper heeft voorschot niet betaald en is opschortende voorwaarden niet nagekomen

Jana95x
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Koper heeft voorschot niet betaald en is opschortende voorwaarden niet nagekomen

#1 , 16 nov 2019 12:29

Ik zit met het volgend probleem:

Ik heb mijn huis te koop gezet via een makelaar voor 265.000 euro ongeveer 3 maanden geleden. Vorige maand kwam er een bod van 230.000 euro, waarbij ik een tegenbod gedaan heb van 240.000 euro. De kopers in kwestie gingen hiermee akkoord. Nu omdat de woonbonus ging verdwijnen, wouden de kopers alles zo snel mogelijk laten gebeuren, waarmee ik in meestemde om hun te helpen maar dat wij sowieso tijd moesten krijgen om een ander huis te vinden. We zijn het contract met opschortende voorwaarden gaan tekenen op 31/10, en wat bleek, de kopers vroegen al snel een bezettingsvergoeding van 1200 euro de maand. Hierop heb ik dan gezegd dat het niet zo redelijk was aangezien wij hun wouden helpen met de woonbonus en wij dus niet zoveel gingen betalen. Wij zijn dan overeengekomen na een half uur om de bezettingsvergoeding naar 600 euro per maand te verlijden. Op het contract stond ook dat indien de koop niet doorgaat, dat de kopers vóor 13/11 een aangetekende zending moesten sturen zodat wij naar andere kopers kunnen uitkijken. Er stond ook in dat ze het voorschot van 10% moesten betalen voor 06/11 op een derdenrekening van het immokantoor. Zij hebben toegestemd en overal een handtekening gezet, net zoals ik. Ik ging er vanuit dat alles geregeld was en begon al uit te kijken naar andere huizen, waarbij ik een mondeling bod heb gedaan (ook met opschortende voorwaarden, die nog niet verlopen zijn gelukkig) op een huis die ik heel graag wou kopen.

Wat is er nu gebeurd? Op 15/11 kreeg ik opeens telefoon van mijn notaris. Deze zei aan de telefoon "Ja, nu dat de koop niet doorgaat, moet je ontbindingskosten betalen" Ik viel compleet uit de lucht, want ik wist van niets? Blijkbaar had de koper gebeld naar de notaris op 15/11 om te melden dat de koop niet doorgaat. Dit is ten eerste al 2 dagen te laat, wat contractbreuk is. Hierna belde ik meteen naar mijn makelaar, en deze kwam eveneens uit de lucht gevallen en wist dus ook van niets. Wat bleek nog? De koper in kwestie had het voorschot van 24.000 ook niet betaald. Volgens de notaris was de koper zijn werk kwijt geraakt op 15/11. Ik vind het heel erg voor de persoon dat hij zijn werk kwijt is, maar het verhaal lijkt mij helemaal niet te kloppen. Waarom is het voorschot niet betaald? Waarom is de lening niet in orde als hij pas 15/11 zijn job kwijt is geraakt?

Ik loop nu dus hierdoor het huis mis die ik zo graag wou kopen. Wat ik zeker ga doen is de 10% eisen, maar dit is niet betaald? Wat zijn mijn rechten als verkoper in dit geval?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 16 nov 2019 13:18

Wat ik niet goed begrijp in het relaas van de vraagsteller :
Wat is er nu gebeurd? Op 15/11 kreeg ik opeens telefoon van mijn notaris. Deze zei aan de telefoon "Ja, nu dat de koop niet doorgaat, moet je ontbindingskosten betalen" Ik viel compleet uit de lucht, want ik wist van niets?
Bedoelt de notaris dat u, als verkoper, 10% zou moeten gaan betalen ?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 nov 2019 14:14

Normaal teken je de stukken pas als het voorschot op een geblokkeerde rekening is gestort. Je makelaar is hier duidelijk te kort geschoten. Dit voorschot komt dan toe aan de verkoper als de andere partij haar contractuele verplichtingen niet nakomt. Ik raad je aan om je makelaar hier toch mee te confronteren. Jammer dat dit soort situaties nogal eens voorkomen. Voor makelaars moet dan ook hoogdringend een deontologische code waardoor zij ter verantwoording kunnen geroepen worden door een tuchtcollege.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Jana95x
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 nov 2019 14:33

Wat ik niet goed begrijp in het relaas van de vraagsteller :
Wat is er nu gebeurd? Op 15/11 kreeg ik opeens telefoon van mijn notaris. Deze zei aan de telefoon "Ja, nu dat de koop niet doorgaat, moet je ontbindingskosten betalen" Ik viel compleet uit de lucht, want ik wist van niets?
Bedoelt de notaris dat u, als verkoper, 10% zou moeten gaan betalen ?
Nee, de notaris bedoelt dat er ontbindingskosten zijn van 150 euro omdat het contract verbroken is door de kopers, wat ik trouwens ook niet normaal vind dat ik dit zou moeten betalen terwijl het de kopers zijn die het contract hebben verbroken.

Terug naar “Kopen”