Verkoop tweede woning

Eeli
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verkoop tweede woning

#1 , 15 nov 2019 18:18

Goedenavond,

Ik wou graag iets navragen in verband met het verkopen van een tweede woning binnen de twee jaar. Winst maken is hier niet meteen aan de orde, eerder het geïnvesteerde geld terugwinnen zonder verlies.

DEEL 1:

Stel men koopt een tweede woning aan van €300.000, waarop men €30.000 registratiekosten betaald en men beslist deze opnieuw te verkopen binnen de twee jaar.

Omdat de woning opnieuw verkocht wordt binnen de 2 jaar kan 60% van de registratiekosten gerecupereerd worden; €18.000.
Men verliest dus €12.000.
Verkoopprijs woning = aankoopprijs + verloren registratiekosten = €312.000. Op deze manier is er geen verlies.

DEEL 2:

"Verkoop je de tweede woning binnen de vijf jaar na aankoop, dan betaal je een meerwaardebelasting. Die bedraagt 16,5% op de gerealiseerde meerwaarde (het verschil tussen de verkoop- en de aankoopprijs). Je kan wel met een heleboel kosten rekening houden.

De aankoopprijs mag je verhogen met de aankoopkosten, of met een forfaitair kostenpercentage van 25%. Deze verhoogde aankoopprijs mag ook nog eens verhoogd worden met 5% per volledig jaar berekend tussen de aankoop- en verkoopdatum. Ook de werken die je door een geregistreerde aannemer hebt laten uitvoeren mogen bij de aankoopprijs worden geteld."


Deze meerwaardebelasting zou hier dan normaal zeker niet van toepassing zijn aangezien er geen gerealiseerde meerwaarde is wanneer men de berekening maakt zoals hierboven aangegeven?


Kan iemand me zeggen of dit ongeveer klopt of ik er misschien nog helemaal naast zit? Alvast heel erg bedankt!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Kopen”