Kosten bij ondertekenen notariële akte

vdbruben
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Kosten bij ondertekenen notariële akte

#1 , 08 nov 2019 08:41

Hallo,

Ik heb een nieuwbouwproject gekocht waarvan de notariële akte op 6 december zal worden ondertekend. De werken aan het huis zijn in oktober aangevat, dus in december zal zo'n 24% van de constructiewaarde moeten worden betaald. Nu is mijn vraag op welke manier deze kosten zullen worden verrekend? De bank heeft namelijk laten weten dat er 70.000 euro (= grondwaarde) zal gereed liggen wanneer ik de notariële akte onderteken. Worden de kosten van de reeds uitgevoerde werken ook op voorhand aan de bank doorgegeven of is het de bedoeling dat deze kosten met eigen middelen worden voorgeschoten?

Alvast bedankt.

Ruben

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 nov 2019 09:06

Hoe dit nu werkt ??

Vroeger was dit als je u factuur van de werken kreeg je die bij de bank afgaf en zij schreven dit de zelfde dag over van je lening of rekening!

De grond waarde 70.000 € deze zal de notaris in zijn bezit hebben bij de ondertekening van de akte.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

vdbruben
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 nov 2019 10:25

Is het verplicht om voor de eerste schijven ons eigen vermogen aan te spreken of zijn we vrij om te kiezen wanneer we onze eigen middelen gebruiken?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 nov 2019 10:38

Vroeger was men daar vrij van, en ik denk nu ook, vraag het eens aan je bank meddewerker hoe dit bij hun in zijn werk gaat, je bent tenslotte klant om iets te mogen vragen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#5 , 08 nov 2019 14:31

Beste

De eerste vraag is wat uw totale voorziene kostprijs is. Secundo Hoeveel bedraagt het grondaandeel en hoeveel de bouwkosten.
Tertio : hoeveel heeft u geleend en waarvoor?

Indien u bvb enkel leende voor de bouw ( omdat grond bvb niet fiscaal aftrekbaar is) dan is het evident dat u de grond met eigen middelen betaalt.

In uw leencontract bij bouwwerken staat doorgaans ook een schema van maximumpercentages. Bvb 10 % bij kelderwerken, 20 % bij vloerplank 30% bij.... 50 % ruwbouw winddicht enz

Dus u zal minstens evenredig hiermee eigen middelen moeten gebruiken.

Als u 200.000 leent voor een bouw die 400.000 gebudgetteerd is zal u bij elke factuur 50% zelf moeten betalen.

Uitgangspunt is dat bank maximaal wil vermijden dat men fout budgetteert of meeruitgaven aangaat, de ganse lening opneemt en de bank pas dan constateert dat er nog een halve ruwbouw staat in plaats van een afgewerkte woning.
Want dan zijn er maar twee oplossingen. De geldkraan bijkomend opendraaien ( wat zelden mogelijk is gezien dikwijls al zwaar geleend), of het krediet opzeggen en een halve ruwbouw verkopen. En neem aan van mij, altijd met verlies.

Een goede regel bij kredietverlening is ‘: eerst eigen middelen gebruiken, dan pas vreemd vermogen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”