Conflict aankoop woning

LordPercy
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

Conflict aankoop woning

#1 , 07 nov 2019 20:20

Dag allen,

Ik heb onlangs met mijn vriendin een compromis getekend om een woning aan te kopen.
Nu wil ze echter plots het huis alleen aankopen, maar het compromis is reeds getekend en de lening is reeds afgesloten.
Bovendien heb ik zelf al mijn deel van de notariskosten betaald.

Mijn vraag is nu: kan dat zomaar? We hebben samen het compromis en de lening getekend, kan zij het huis kopen en mij aan de kant schuiven? (een nieuwe lening aangaan zal voor haar geen probleem zijn)

Wat zijn mijn rechten in deze? We zijn helaas niet getrouwd en zelfs niet wettelijk samenwonend...

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 08 nov 2019 07:56

Als de compromis op beide namen staat kan dit niet. Of ze kan u minstens niet verplichten. De koop is immers gesloten, en registratiebelasting zal betaald moeten worden (behoudens opname van één of andere opschortende voorwaarde in de overeenkomst).

Misschien u wel de vraag stellen of het interessant is om een woning te kopen met iemand die zo opereert... ik kan me weinig gezonde situaties voorstellen waar iemand zijn mening zo snel bijschaaft.

Ze heeft uw akkoord nodig om de overeenkomst aan te passen, alsook het akkoord van de verkoper.

KJ86
Berichten: 2662

#3 , 08 nov 2019 22:21

Misschien u wel de vraag stellen of het interessant is om een woning te kopen met iemand die zo opereert... ik kan me weinig gezonde situaties voorstellen waar iemand zijn mening zo snel bijschaaft.

Kan inmenging van de familie zijn (vriendin zal vermoedelijk uit een rijke thuis komen). De vriendin kan zo tussen twee vuren zitten, kiezen tussen het mannetje of de familie.

Reclame

LordPercy
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 nov 2019 22:26

Wat zou er gebeuren indien ik niet akkoord ben dat zij alleen het huis zou kopen? Een juridische strijd vermoed ik...

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 13 nov 2019 08:10

Ik stel me toch de vraag of de bank, indien u, TS dus, hiermee doorgaat en toch samen wil kopen, nog zal geneigd zijn om de lening te laten doorgaan. Dat wordt immers quasi gegarandeerd juridische betwisting...

Basejumper ?

En u vraagt of er juridische betwisting van komt? Reken maar.

Als ik u was, zou ik toch nog minstens tweemaal nadenken wat u hier nog bij te winnen hebt.

LordPercy
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 nov 2019 18:58

Maak jullie geen zorgen, ik zou mezelf nooit willen verwikkelen in een juridische procedure. Dat is het me allemaal niet waard...

KJ86
Berichten: 2662

#7 , 13 nov 2019 19:45

Profiteer er van dat uw vriendin er dik in zit. Je gaat akkoord dat zij het huis koopt, gaat samenwonen en je komt overeen dat je niet moet bijdragen in de woonkosten. Je gebruikt dat geld om een tweede verblijf (appartementje aan zee, huurwoning of huisje in de Ardennen) te kopen.

Terug naar “Kopen”