Appartement verkopen na een jaar (vrijstellingsregel)

KevinH
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Appartement verkopen na een jaar (vrijstellingsregel)

#1 , 05 nov 2019 13:50

Hallo,

Ik heb dit jaar een appartement gekocht (in januari, mijn domicile staat er van mei).
Toen heb ik genoten van de vrijstellingsregel. Aankoopprijs was onder de 200.000
(https://www.notaris.be/verkopen-kopen-h ... s-gewest-1)

Nu wil ik samen met mijn vriendin kijken of we niet iets samen kunnen kopen volgend jaar.
Dit wil zeggen dat ik dus slechts 1 jaar in mijn appartement zal gewoond hebben en mijn domicile dan zal moeten verzetten.

Mijn vraag is dus: Ga ik het deel waar ik een vrijstelling op gehad heb, moeten terugbetalen? Moet ik dan eventueel een boete betalen? Ook las ik dat je een deel van de registratierechten zou kunnen betalen met een vorige aankoop? (Meeneembaarheid?)

Ik heb al heel wat gezocht op het net, maar nergens vind je de voorwaarde hoe lang je moet verblijven in je woning voor de vrijstelling, enkel dat je er binnen de 2 jaar moet wonen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Mvg,
Kevin

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Kopen”