Verkoper/makelaar wilt nieuwe verkoopcompromis laten tekenen.

Jos11
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

Verkoper/makelaar wilt nieuwe verkoopcompromis laten tekenen.

#1 , 24 jun 2019 01:47

Alle vragen in een ttopic gezet is iets handiger om het verhaal te volgen JurecaBE - moderator


Dag iedereen,

Wij hebben onlangs een verkoopcompromis getekend op 12 mei. . Tussen de ondertekening van het compromis en de authentieke verkoopakte zit normaal gezien maximaal vier maanden. Ook staat dus op het compromis als call optie dat de verkoper het aan niemand mag verkopen tot 12 september.

Wij hebben een woning gekocht die werd gesplitst. De grond ernaast is ook verkocht.

In onze verkoopcompromis stond dat de woning werd gesplitst en er waren ook plannen van de landmeter wat we het ook hebben getekend.
Nu komt de makelaar ermee af dat er een nieuwe wet werd goedgekeurd "10 dagen" geleden waarmee ze het verplicht moeten laten verkavelen en niet splitsen.
(dat van 10 dagen geleden nieuwe wet komt mij niet zo geloofwaardig over).
Nu willen ze ons de oude verkoopcompromis laten annuleren en een nieuwe verkoopcompromis laten tekenen waarop staat dat het wordt verkaveld ipv gesplitst.

Dit laat mij natuurlijk schrikken om paar redenen. Hoe kan een makelaar zo een grote fout maken? Het is toch niet eerste keer dat ze zo iets doen?
Ze willen dat ik de eerste annuleer. Als ik een annulatie teken kunnen ze ook makkelijk mij geen nieuwe laten tekenen of hoger prijs of iets slechtere voorwaarden laten tekenen?
Het verplaatst ook de datum van het verlijden van de verkoopakte. Ze zeggen 1 maand extra ( 12 oktober exact) maar als ik een nieuwe verkoopcompromis nu teken dat betekent toch 4 maanden vanaf NU(het moment dat ik het teken. Ik krijg dan mijn woning echt

Dit baart mij echt zorgen. Ik voel mij benadeeld. Kan ik gewoon volharden en zeggen dat ik getekend heb volgens de eerste voorwaarden en dat de verkoop zo door moet gaan?
Sommige zeggen dat zelfs de grond ernaast ook van mij is omdat ze het zonder splitsen verkocht hebben.

Kan iemand mij uitleggen wat dit allemaal juist en wat ik ZEKER NIET moet doen? Wat is in mijn voordeel?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Jos

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 jun 2019 09:24

Het is niet omdat er een wet zou veranderd zijn, dat plots in gans ons landje ALLE compromissen moeten worden vervangen. Die blijven geldig. Veranderd er iets aan de prijs of andere voorwaarden?
Laatst gewijzigd door mava105 op 24 jun 2019 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 24 jun 2019 09:55

Niets verplicht u om een nieuwe compromis te tekenen. Hij zal waarschijnlijk 1) ergens een fout gemaakt hebben, of 2) er ondoorzichtig "in den draai" één van de clausules met proberen aanpassen. Die mannen zijn in het algemeen niet te vertrouwen.

Ik zou voorstellen dat hij eens duidelijk oplijst over welke wet het gaat, en wat er nu juist aangepast werd. Als hij die moeite niet doet zou ik de compromis niet aanpassen. Ik geloof er weinig van dat hij u momenteel de echte reden geeft waarom hij dat aangepast wilt zien.

U heeft geen voordeel. Misschien heeft u letterlijk de grond ernaast ook erbij gekregen wegens fout van de makelaar en verkopers. Dat moet je eens nakijken. (Maar zou wel een mooie zijn :lol: )

Reclame

dako
Berichten: 333

#4 , 24 jun 2019 10:50

Zal waarschijnlijk te maken hebben met een uitspraak van het grondwettelijk hof:

https://www.vvsg.be/nieuws/eenlotsverka ... gsplichtig

Omwille van (administratieve) vereenvoudiging was er vanaf 2018 geen verkavelingsvergunning (met alle bijhorende verplichtingen) meer nodig om 1 perceel in twee te splitsen. Het grondwettelijk hof heeft die wetswijziging nu vernietigd. Nu was het theoretisch mogelijk een grond van 10.000 te verkavelen in één van 9.500 en één van 500m², vervolgens het stuk van 9.500m² splitst in 9.000m² en 500m² waarna je deze stap herhaald tot je 20 gronden van 500m² hebt en dit zonder verkavelingsvergunning (en dus ook zonder inspraak buren,...)

Of dit van belang is in/voor je compromis weet ik wel niet...

Jos11
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jun 2019 11:03

Niets verplicht u om een nieuwe compromis te tekenen. Hij zal waarschijnlijk 1) ergens een fout gemaakt hebben, of 2) er ondoorzichtig "in den draai" één van de clausules met proberen aanpassen. Die mannen zijn in het algemeen niet te vertrouwen.

Ik zou voorstellen dat hij eens duidelijk oplijst over welke wet het gaat, en wat er nu juist aangepast werd. Als hij die moeite niet doet zou ik de compromis niet aanpassen. Ik geloof er weinig van dat hij u momenteel de echte reden geeft waarom hij dat aangepast wilt zien.

U heeft geen voordeel. Misschien heeft u letterlijk de grond ernaast ook erbij gekregen wegens fout van de makelaar en verkopers. Dat moet je eens nakijken. (Maar zou wel een mooie zijn :lol: )
We hebben de verkoopcompromis gekregen om te lezen. Wat gewijzigd is dat we reeds voorschot gestort hebben en bij opschortende voorwaarde in voordeel van de kandidaat-koper: 3) De verkoop gebeurt onder de opschortende voorwaarde dat de verkaveling in orde zal zijn voor het verlijden van de authentieke akte . Vroeger stond er splitsing.

De beschrijving van het goed is niet gewijzigd. Een woning met aanhorigheden op en met grond ter plaatse “...", kadastraal gekend sectie B deel van nummer ... met een oppervlakte van 5 are en 1 centiare, zoals aangeduid als lot 1A op bijgevoegd opmetingsplan opgemaakt door landmeter-expert ...

Volgens mij is het probleem da ze de grond ernaast niet meer kunnen verkopen?

Misschien moet ik inderdaad hun welke wet gewijzigd is.

Jos11
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 jun 2019 11:06

Zal waarschijnlijk te maken hebben met een uitspraak van het grondwettelijk hof:

https://www.vvsg.be/nieuws/eenlotsverka ... gsplichtig

Omwille van (administratieve) vereenvoudiging was er vanaf 2018 geen verkavelingsvergunning (met alle bijhorende verplichtingen) meer nodig om 1 perceel in twee te splitsen. Het grondwettelijk hof heeft die wetswijziging nu vernietigd. Nu was het theoretisch mogelijk een grond van 10.000 te verkavelen in één van 9.500 en één van 500m², vervolgens het stuk van 9.500m² splitst in 9.000m² en 500m² waarna je deze stap herhaald tot je 20 gronden van 500m² hebt en dit zonder verkavelingsvergunning (en dus ook zonder inspraak buren,...)

Of dit van belang is in/voor je compromis weet ik wel niet...
Wat voor invloed heeft dit op onze compromis. Wij tekenden het onder splitsing? Nu zullen dus ook inspraak van de buren komen( wat waarschijnlijk geen probleem zal opleveren omwille dat de grond wordt gekocht door de broer van de buren.

Ik probeer de gemeente te bereiken maar krijg melding dat ze mij binnen paar dagen zullen terugbellen...

Jos11
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 jun 2019 11:09

Het arrest van de terug invoering van de verkaveling werd op 23 mei gedaan. Wij tekenden het compromis op 18 mei. Ik snap niet hoe zij mij gewoon kunnen verplichten nieuwe verkoopcompromis te laten tekenen. Volgens mij moet de notaris gewoon beslissen wat er moet gebeuren? Ik probeer gemeente en notaris te bereiken natuurlijk geen gehoor..

jefke007
Berichten: 1812

#8 , 25 jun 2019 10:33

Ze gewoon tegen die makelaar dat je eerste door je EIGEN notaris gaat laten nakijken of je niet benadeeld gaat zijn als je het wel zou tekenen.

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#9 , 26 jun 2019 16:53

Beste


Helaas blijven dit soort vragen terugkomen. Je betaalt je notaris een zeer behoorlijk ereloon. Bedoeling is dat je hem/haar daar ook voor laat werken. Teken nooit een compromis bij een makelaar. Vraag hem dat over te maken aan je notaris. Die zal het nakijken en eventueel aanpassen voor jij tekent....En neem ook je eigen notaris. Het kost niet meer...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Jos11
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 jun 2019 23:11

Ik heb het even nagevraagd bij de notaris en inderdaad moest ik een nieuwe verkoopcompromis tekenen. De verkopers kunnen nietigheid inlassen. Door de nieuwe wet moet het verkaveld worden en niet gesplitst. Dit met terugwerkende kracht voor ook reeds gekochte huizen. Spijtige is dat de processen langer duren en we onze woning heel wat later zullen krijgen dan verwacht... We hebben dus nieuwe verkoopcompromis getekend en gevraagd achter sleutels. We zullen zien hoe het afloopt..

Jos11
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 sep 2019 12:18

dag iedereen,µ

Ik had in april getekend voor een huis te kopen. Het huis heeft een tuin die gesplitst ging worden en verkocht aan een andere. Dit werd dus simpelweg gesplitst worden en moest niet verkaveld worden (en opgenomen in opschortende voorwaarde ten voordele van de koper). Dit mocht blijkbaar sinds 2 jaar. Wij zagen geen probleem. Einde datum voor tekenen akte was 4 maanden later( dus in augustus).

Echter Na ongeveer 1,5 maand belde de makelaar en zei tegen mij dat de wetgeving veranderd is en de splitsing niet meer mag gebeuren(splitsing was blijkbaar ondertussen goedgekeurd). Door het arrest van grondwettelijk hof is niet meer van toepassing en geeft dit meer rechtszekerheid. Dus het moet toch verkaveld worden met omgevingsvergunning. Onze compromis moest ontbonden worden en we hebben voor een nieuwe getekend. Nu met opschortende voorwaarden verkaveling. Op compromis staat eind datum 30 november.

We zijn ondertussen eind september en het dossier sleept te lang aan. Ik kan de verkaveling niet opvolgen aangezien ik niet de aanvrager van de verkaveling ben.
Ik heb het gemeente gebeld en zij zeggen dat zij niets kunnen doen maar gewoon de wettelijke termijnen afwachten. Ze mogen uiterlijk tot 11 november een vonnis brengen over de goedkeuring of afwijzing.

Nu zitten we dus vast. Ik moet binnen 2 maanden verhuizen, maar het is nog niet eens zeker of we het nog halen. Ik moet het nog wat opfrissen voordat ik kan inwonen. Ze willen ons de sleutels niet geven en ook geen sleutelovereenkomst maken.

Nu heb ik schrik dat de huis schade aan het oplopen is omdat het zo lang leeg staat. Het dak had een gat toen we het kochten en nu heb ik schrik dat er heel wat waterschade is. ik zag de eigenaars paar keer het raam van het dak openen om te verluchten na hevige regenval.. Het is denk ik ook de reden dat ze niet zo snel de sleutels willen geven. Ik heb dus nu ook schrik dat de huis nog meer schade zal oplopen omdat herfst aankomt en het zo lang aansleept. Ik wil het huis ontvangen zoals ik er voor getekend heb.

In compromis staat :

De verkoper verklaart dat hij geen kennis van ernstige verborgen gebreken voor de koper
achterhoudt. Hij is niet gehouden tot vrijwaring van zichtbare gebreken, evenmin voor
verborgen gebreken die hij niet kende.
De verkoper verklaart geen kennis te hebben van eventuele technische of bouwkundige
gebreken in de bodem, ondergrond en ligging van het verkochte goed, waardoor de normale
bebouwbaarheid en aansluiting op nutsvoorzieningen in het gedrang zou kunnen komen.
Mits deze verklaring te goeder trouw wordt afgelegd, verklaart de koper te verzaken aan elk
verhaal tegen de verkoper uit dien hoofde.


Betekent dat wij geen vergoeding ofzo kunnen vragen voor de schade door hun?

Wat kunnen wij best doen?

Met vriendelijke groeten,

Jos11
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#12 , 24 sep 2019 14:47

dag iedereen,

Ik had in april getekend voor een huis te kopen. Het huis heeft een tuin die gesplitst ging worden en verkocht aan een andere. Dit werd dus simpelweg gesplitst worden en moest niet verkaveld worden (en opgenomen in opschortende voorwaarde ten voordele van de koper). Dit mocht blijkbaar sinds 2 jaar. Wij zagen geen probleem. Einde datum voor tekenen akte was 4 maanden later( dus in augustus).

Echter Na ongeveer 1,5 maand belde de makelaar en zei tegen mij dat de wetgeving veranderd is en de splitsing niet meer mag gebeuren(splitsing was blijkbaar ondertussen goedgekeurd). Door het arrest van grondwettelijk hof is niet meer van toepassing en geeft dit meer rechtszekerheid. Dus het moet toch verkaveld worden met omgevingsvergunning. Onze compromis moest ontbonden worden en we hebben voor een nieuwe getekend. Nu met opschortende voorwaarden verkaveling. Op compromis staat eind datum 30 november.

We zijn ondertussen eind september en het dossier sleept te lang aan. Ik kan de verkaveling niet opvolgen aangezien ik niet de aanvrager van de verkaveling ben.
Ik heb het gemeente gebeld en zij zeggen dat zij niets kunnen doen maar gewoon de wettelijke termijnen afwachten. Ze mogen uiterlijk tot 11 november een vonnis brengen over de goedkeuring of afwijzing.

Nu zitten we dus vast. Ik moet binnen 2 maanden verhuizen, maar het is nog niet eens zeker of we het nog halen. Ik moet het nog wat opfrissen voordat ik kan inwonen. Ze willen ons de sleutels niet geven en ook geen sleutelovereenkomst maken.

Nu heb ik schrik dat de huis schade aan het oplopen is omdat het zo lang leeg staat. Het dak had een gat toen we het kochten en nu heb ik schrik dat er heel wat waterschade is. ik zag de eigenaars paar keer het raam van het dak openen om te verluchten na hevige regenval.. Het is denk ik ook de reden dat ze niet zo snel de sleutels willen geven. Ik heb dus nu ook schrik dat de huis nog meer schade zal oplopen omdat herfst aankomt en het zo lang aansleept. Ik wil het huis ontvangen zoals ik er voor getekend heb. 

In compromis staat :

De verkoper verklaart dat hij geen kennis van ernstige verborgen gebreken voor de koper
achterhoudt. Hij is niet gehouden tot vrijwaring van zichtbare gebreken, evenmin voor
verborgen gebreken die hij niet kende.
De verkoper verklaart geen kennis te hebben van eventuele technische of bouwkundige
gebreken in de bodem, ondergrond en ligging van het verkochte goed, waardoor de normale
bebouwbaarheid en aansluiting op nutsvoorzieningen in het gedrang zou kunnen komen.
Mits deze verklaring te goeder trouw wordt afgelegd, verklaart de koper te verzaken aan elk
verhaal tegen de verkoper uit dien hoofde.

Betekent dat wij geen vergoeding ofzo kunnen vragen voor de schade door hun?

Wat kunnen wij best doen?

Met vriendelijke groeten,

Jos11
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 sep 2019 12:05

Beste,

Wij kopen een woning met een tuin die gesplitst en verkocht wordt aan iemand anders.
Een normale periode tussen compromis en verlijden van akte is 4 maanden. Nu moesten we na een maand opnieuw een compromis tekenen onder verkaveling aangezien splitsing niet meer aanvaard wordt door de wetgeving.

Op het compromis staat als einddatum 30 november. Dit is ongeveer 5,5 maand na het tekenen van de compromis.
Volgens de gemeente zullen ze ten laatste 11 november laten weten of de verkaveling goedgekeurd is en we de woning kunnen kopen.

Wanneer moeten we dan naar de notaris om de akte te verlijden? De 4 maanden verstrijken immers al.

Met vriendelijke groeten,

Jos

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 27 sep 2019 12:36

Die periode van 4 maanden slaat niet op het ondertekenen van de akte, maar op het betalen van de rechten. Die moet de koper, TS dus, binnen die periode betalen. Akte zelf mag maanden later.

Franciscus
Berichten: 38587

#15 , 15 okt 2019 22:09

En waar is uw notaris in dit verhaal? die kent toch het dossier???

Terug naar “Kopen”