Verkoper/makelaar wilt nieuwe verkoopcompromis laten tekenen.

Jos11
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

aankoop woning onder verkaveling Bijgebouw slopen.

#16 , 30 okt 2019 10:28

Beste,

Wij kochten een huis onder splitsing tuin en woning. Na een maand opnieuw moeten tekenen onder verkaveling door de wetsverandering

Na 7 maanden is de verkaveling goedgekeurd en kregen wij een datum ter ondertekening van de akte en de afrekening. Ondertussen krediet en verzekeringen aangemaakt.

Nu hoor ik van van mijn notaris dat het tekenen niet meer zal doorgaan aangezien de gemeente voorwaarden heeft gelegd. Een van de voorwaarden is dat de tuinhuis op de andere lot (tuin) gesloopt moet worden. Dus heeft de notaris het tekenen versleept naar december. Het compromis verloopt af in november.

Ondertussen met de makelaar gesproken en gehoord dat de gemeente ook spreekt over aan andere bijgebouw achter de bestaande woning( de woning wat wij kopen) die ook gesloopt moet worden . Nu zegt de makelaar da we het huis best kopen met aanvraag voor regularisatie bijgebouw. Ik bel notaris en vraag wat dit betekent. Notaris wist niets over het bijgebouw achter de woning. Hij zegt dat wij het niet kunnen kopen indien er een bijgebouw geregulariseerd of gesloopt moet worden.

We zijn dit echt moe aan het worden. Constant zijn er problemen door die verkaveling. We zitten al 7 maanden zonder een huis. We dreigen ons woonbonus te verliezen plus heb ik schrik voor extra kosten.

Indien we het kopen onder régularisatie bijgebouw hoeveel kost dat voor wie zijn die kosten? Wat kan ik doen om zoveel weinig mogelijk kosten te hebben?

Wat indien ik het compromis gewoon laat vervallen en beslis woning niet meer te kopen? Zal ik boetes en kosten opgelegd worden? Wat als ik weer een nieuwe compromis moet tekenen?

Kan ik hier de tegenpartij in gebreke stellen en schadevergoeding eisen?

Allemaal valse beloftes dat het in orde ging komen...

Met vriendelijke groeten,

Jos

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#17 , 30 okt 2019 12:47

Waarom altijd via de omweg werken van makelaar en notaris?
Neem zelf contact op met de stedenbouwkundige dienst van de gemeente waar de woning ligt, en je weet de info uit de eerste hand.

Jos11
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#18 , 30 okt 2019 13:01

Op welke vraag? De verkoper doet de aanvraag voor verkaveling. Ik heb gebeld om te vragen over welke bijgebouw ze het hebben. Ze kunnen daar niet op antwoorden. "Dossierbeheerder is op verlof" .wij geloven wel dat het om een garage gaat aangezien dat de meest logische is.

Volgens de nota van de gemeente en volgens de notaris kunnen wij de woning weer niet kopen zolang ze de verkopers het niet régulariseren of slopen. Wij kochten een woning met een garage. Ik wil niet dat het gesloopt wordt or de regularisatie kosten op mij worden verschoven. Ondertussen vervalt onze compromis ook.

Reclame

Jos11
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#19 , 03 nov 2019 18:26

Kan niemand antwoorden? Wat gebeurd er als onze compromis vervalt en akte niet doorgaat voor die datum?

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#20 , 03 nov 2019 18:32

Dan is het liedje uit want dan treden de ontbindende voorwaarden in werking (compromis loopt af...).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jos11
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#21 , 03 nov 2019 18:41

Waarom altijd via de omweg werken van makelaar en notaris?
Neem zelf contact op met de stedenbouwkundige dienst van de gemeente waar de woning ligt, en je weet de info uit de eerste hand.
Gemeente is ook niet willend te antwoorden op de vragen. Altijd antwoord van hun ons dossierbeheerder is niet aanwezig, wij zijn geen jurist, U bent de koper en wij communiceren met de verkoper aangezien die de aanvrager is, enz..

Notaris geeft ook geen duidelijke antwoorden of helpt ook niet echt goed uit met de complexe vragen.

Het sleept zo lang aan met verschillende problemen da we het beetje beu geworden zijn. Problemen zoals het opnieuw laten tekenen van compromis omdat de wetgeving veranderde en geen splitsing mocht gebeuren, dat de verkaveling al meer dan 7 maanden duurt, juist wanneer we gaan tekenen het weer uitgesteld wordt omdat de verkopers bijgebouwen moeten slopen en dit niet wisten, dat de volgende tekenen van akte na het vervallen van de compromis is, dat we misschien de woonbonus gaan verliezen, dat we reeds voor de verzekering en lening getekend hebben, dat er na tekenen van de akte waterschade aan het gebouw is, dat de verkopers een vastgemaakte onroerende goederen losgemaakt hebben en meegenomen hebben(volgens makelaar hebben ze het reeds verkocht) , maar een paar van de prullen en vuilnis achter gelaten hebben, enz..

We weten gewoon niet meer wat te doen. Wat als de compromis vervalt en we beslissen niet meer te kopen. Wat met het reeds betaalde voorschot. Of kunnen we schadevergoeding eisen als we andere woning willen kopen aangezien we geen kans meer hebben op woonbonus. Wat met de reeds meegenomenonroerende goederen enz en de waterschade aan het huis. Het is gewoon een soep geworden.

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#22 , 03 nov 2019 18:49

Het voorschot moet u terugkrijgen. Staat dat op de derdenrekening van de notaris?
Als er in de compromis geen schadebeding staat dat in werking treedt wanneer de ontbindende voorwaarde van kracht wordt dan kunt u die vergoeding ook niet krijgen.
Het verlies van de woonbonus opent geen rechten op schadevergoeding. Het is niet de verkoper die de woonbonus heeft afgeschaft.
Integendeel, de verkoper is net zoals uzelf het slachtoffer van een amateuristische wetgeving die retroactief is afgeschaft.
Reality call: Dit is België met steeds weer manke wetgeving :oops: :oops: :oops:; en ook kampioen van veroordelingen door het EU Hof van Justitie!!!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jos11
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#23 , 09 nov 2019 20:39

Voorschot werd betaald aan de makelaar. Ik weet niet of de voorschot reeds naar de notaris is gegaan.

Opschortende voorwaarden in voordeel van de koper(wij dus) is dat we lening krijgen en dat de verkaveling in orde is voor 01/12/2019.

Er is geen opschortende voorwaarden in voordeel van de koper. Wel in beiden partijen: Verkoop voor vrij en onbelast, en voorkooprecht.

En bij sanctionering staat dat indien een van de partijen zijn herbintenis niet nakomt heeft de andere recht op 10% van aankooprijs na ingebrekestelling.
En indien de koper niet zijn verbintenis nakomt heeft de verkoprr recht op intresten.

Aangezien het verkavelingsgedeelte Alleen op mijn voordeel van opschortende voorwaarden staat geldt dit toch alleen voor mij? En moet de verkoper het toch verkopen?

Ik vind dat de verkopers niet genoeg hun moeite doen om de verkoop zo snel mogelijk te laten gaan. Omdat de gemeente traag is moeten zij toch niet traag zijn. Gemeente keurt de verkaveling goed maar geeft toch voorwaarden. Ze hebben deze voorwaarden nog niet in orde gebracht
en nemen hun tijd.

Ik vind het toch raar dat zij wel de verkoop niet kunnen laten doorgaan als ze gewoon die voorwaarden niet in orde brengen? "Ja sorry we konden de voorwaarden opgelegd door de gemeente niet op tijd in orde brengen daardoor is verkavelingsvoorwaarden niet in orde dus zal de verkoop niet doorgaan" . Maar wij moeten het wel kopen? Blijkbaar zelfs na 1 maand
van het vervallen van het compromis kunnen de verkopers de aankoop dringen?

Jos11
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#24 , 12 nov 2019 12:19

Het voorschot moet u terugkrijgen. Staat dat op de derdenrekening van de notaris?
Als er in de compromis geen schadebeding staat dat in werking treedt wanneer de ontbindende voorwaarde van kracht wordt dan kunt u die vergoeding ook niet krijgen.
Het verlies van de woonbonus opent geen rechten op schadevergoeding. Het is niet de verkoper die de woonbonus heeft afgeschaft.
Integendeel, de verkoper is net zoals uzelf het slachtoffer van een amateuristische wetgeving die retroactief is afgeschaft.
Reality call: Dit is België met steeds weer manke wetgeving :oops: :oops: :oops:; en ook kampioen van veroordelingen door het EU Hof van Justitie!!!
Voorschot werd betaald aan de makelaar. Ik weet niet of de voorschot reeds naar de notaris is gegaan.

Opschortende voorwaarden in voordeel van de koper(wij dus) is dat we lening krijgen en dat de verkaveling in orde is voor 01/12/2019.

Er is geen opschortende voorwaarden in voordeel van de koper. Wel in beiden partijen: Verkoop voor vrij en onbelast, en voorkooprecht.

En bij sanctionering staat dat indien een van de partijen zijn herbintenis niet nakomt heeft de andere recht op 10% van aankooprijs na ingebrekestelling.
En indien de koper niet zijn verbintenis nakomt heeft de verkoprr recht op intresten.

Aangezien het verkavelingsgedeelte Alleen op mijn voordeel van opschortende voorwaarden staat geldt dit toch alleen voor mij? En moet de verkoper het toch verkopen?

Ik vind dat de verkopers niet genoeg hun moeite doen om de verkoop zo snel mogelijk te laten gaan. Omdat de gemeente traag is moeten zij toch niet traag zijn. Gemeente keurt de verkaveling goed maar geeft toch voorwaarden. Ze hebben deze voorwaarden nog niet in orde gebracht 
en nemen hun tijd. 

Ik vind het toch raar dat zij wel de verkoop niet kunnen laten doorgaan als ze gewoon die voorwaarden niet in orde brengen? "Ja sorry we konden de voorwaarden opgelegd door de gemeente niet op tijd in orde brengen daardoor is verkavelingsvoorwaarden niet in orde dus zal de verkoop niet doorgaan" . Maar wij moeten het wel kopen? Blijkbaar zelfs na 1 maand 
van het vervallen van het compromis kunnen de verkopers de aankoop dringen?

Terug naar “Kopen”