termijn opschortende voorwaarde verkoper verstreken

christopher
Topic Starter

termijn opschortende voorwaarde verkoper verstreken

#1 , 17 jul 2008 12:42

Volgende vraag voor jullie:

Onze verkoper heeft een opschortende voorwaarde ingelast voor het verkrijgen van een bepaalde vergunning. Deze bedraagt 4 maanden. Wat gebeurd er als deze termijn overschreden wordt ? Maw, wat is het gevolg indien de kopers (wij dus) hier schade door hebben (kredietvoorwaarden verstrijken, nieuwe lening met hogere interestvoet kost ons op 30 jaar € 25.000 meer + nieuwe dossierskosten). Het lijkt ons zelfs dat de verkoper eigen belangen laat primeren en de boel dus speciaal daarvoor laat vertragen.

We willen absoluut het appartement kopen dus we willen de koop zeker niet afblazen, maar staan we recht genoeg in onze schoenen om later schadevergoeding te eisen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
djanodive

#2 , 18 jul 2008 14:51

In eerste instantie begrijp ik niet goed wat die vergunning ermee te maken heeft? Als je een appertement of woning koopt gaan er volgens mij niet zomaar vergunningen mee gepaard. Ofwel dat het appartement er niet mag staan en dat hij alsnog de vergunning moet aanvragen.

Maar dan zou ik het appartement al niet meer willen.

Heb je trouwens al getekend? Vergeet immers niet dat na het tekenen van het compromis je 4 maand tijd hebt om de registratierechten te betalen. En als de koop dan toch niet zou doorgaan, dan is de registratie natuurlijk al betaald.

Eens navragen bij uw notaris...

christopher
Topic Starter

#3 , 18 jul 2008 20:28

het appartement maakt deel uit van een gebouw dat in de jaren 50 gebouwd is. De afgelopen jaren werd het verhuurd. Nu dient het enkel nog gesplitst worden in 2 eigendommen (splitingsvergunning). Het gelijkvloers is een handelspand.

De verkoper heeft echter beseft dat hij beter eerst de nodige vergunning moet aanvragen voor hetgeen hj aangebouwd heeft aan zijn handelspand alvorens het pand te laten splitsen. Doet hij dit niet, dan is de kans groot dat hij de helft van zijn aanbouw mag afbreken.

Dus in onze overeenkomst staat dat hij 4 maanden de tijd heeft om zijn splitsingsvergunning te regelen, maar hij weet ons te zeggen dat dat niet zal lukken.

Ik heb wel gelezen in onze overeenkomst dat indien deze termijn verstrijkt, we de overeenkomst kunnen ontbinden, maar dat willen wij helemaal niet, en de verkoper weet dit goed genoeg, dus weet hij dat hij in principe tijd genoeg kan hebben.

Reclame

djanodive

#4 , 19 jul 2008 14:22

Ik ga er dus van uit dat hij aan het stuk dat niet verkocht word aan jullie een bijbouw gezet heeft zonder vergunning? Een bouwovertreding dus?

Trouwens, als hij jullie enkel het appartement wil verkopen, en de boel is nog niet gesplitst, dan denk ik dat hij dat appartement ook niet apart kan verkopen. Aangezien het 1 onroerend goed is momenteel.

Dus zal je niet sneller kunnen kopen dan dat het gesplitst is.

Maar inderdaad, probleem met rentevoet. En zeker de dag van vandaag kan die rentevoet enkele maand later heel wat centjes meer betkenen.

Maar of dat jullie daarvoor schadeloos gesteld kan worden, dat weet ik niet. Het staat immers in de compromis dat hij 4 maand de tijd heeft. Das niet verboden.

Jullie moeten ervoor zorgen dat je van de bank een aanbod krijgt dat 4 maand geldig is, maar das niet zo eenvoudig denk ik.

Ikzelf had een aanbod van 2 maand, terwijl het opstellen van de akte 4 maand kan duren. Maar gelukkig was alles in orde in 2 maand.

Ik zou dus met de bank overleggen dat hun aanbod voldoende lang is.

Wat wel kan, denk ik, is dat als de akte niet op tijd kan geschreven worden omwille van die verkoper, en het staat zo in het compromis vermeld dat de andere partij dan een schadevergoeding kan eisen en ook nog dat de verkoop doorgaat, dat je dan wel gelijk kan halen.

Terug naar “Kopen”