Verborgen gebrek - naar de rechter?

bosprocureur
Berichten: 6853

Re: Verborgen gebrek - naar de rechter?

#16 , 22 okt 2019 15:57

We spreken dus over een kost van 1200 € ?

Ik vrees dat zelfs voor het dubbele van die 1200 €, het u meer zal kosten om uw gelijk te krijgen dan om gewoon te herstellen. Dat nog los van de tijd die het zou kosten, en dat u quasi zonder (veilige) verwarming zou zitten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#17 , 22 okt 2019 19:57

Tracht tot een vergelijk te komen, dat is de enige verstandige oplossing.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

bosprocureur
Berichten: 6853

#18 , 22 okt 2019 22:44

inderdaad, en m.i. liefst zonder in verhouding loodzware kost van een doorgedreven procedure.

Reclame

KJ86
Berichten: 2663

#19 , 23 okt 2019 22:23

Verborgen gebrek moet bovendien voldoende ernstig zijn, hetgeen voor een fout van € 1200 die waarschijnlijk aan de ruime kant begroot is, niet echt het geval is. Het is zoals hier al aangegeven, waarschijnlijk op te lossen met een gat(permanente onderverluchting naar buiten) te kappen.

KJ86
Berichten: 2663

#20 , 23 okt 2019 22:27

Je kan wel met de installateur naar de rechtbank onder de noemer van tien-jarige aansprakelijkheid. De installateur in gebreke stellen, desnoods cerga er bij betrekken, kan al een oplossing bieden.

Sirkii
Berichten: 5396

#21 , 23 okt 2019 22:51

Je kan wel met de installateur naar de rechtbank onder de noemer van tien-jarige aansprakelijkheid. De installateur in gebreke stellen, desnoods cerga er bij betrekken, kan al een oplossing bieden.
De tienjarige aansprakelijkheid is beperkt tot gebreken die de stabiliteit van een nieuwe woning in gevaar brengen.

Je zou idd de installateur kunnen vragen (via aangetekende ingebrekestelling) om zijn ondeugdelijke installatie conform te komen maken. Als t natuurlijk een klusjesman in t zwart was ...

Procederen is veel te duur: vrederechter zal een expert aanstellen (door u voor te schieten) etc. Zelfs als je wint zal de toegekende rechtsvergoeding de kosten ban je advocaat niet volledig dekken. Voor dergelijke zaken werk je mi best met een advocaat om geen procedurefouten te maken. Gewoon tranen drogen en de boel fixen.

Ben niet gans zeker maar bij verkoop is mi een attest van keuring van de gasbrander geen verplicht document (keuring mazouttank wel)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#22 , 24 okt 2019 09:21

En wat die je dan als installateur zegt dat hij al aan de vorige eigenaar gezegd had dat er een lage verluchting moest komen? Maar dat iemand anders, een metser bvb, die opening moest maken, omdat jij een loodgieter is en geen metser. En dat deze vorige eigenaar daar gewoon zijn voeten aan heeft geveegd. Er is in deze maar één aanspreekpunt: VORIGE EIGENAAR. Met de installateur heb je geen contract, noch afspraak.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#23 , 24 okt 2019 09:47

Onderverluchting heeft enkel nut bij een type B toestel. Als het een condensatieketel is (een type C toestel dus) plaats dan maar gauw een dubbelwandige schouw of de levensduur van de ketel zal drastisch verminderen. Als je er voor staat, voor het toestel, mag je normaal bij een type C toestel geen vlam zien branden.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#24 , 24 okt 2019 09:56


mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#25 , 24 okt 2019 12:13

Persoonlijk heb ik een ketel van type C, maar ik heb geen dubbelwandige buis in de schouw. Er is enkel een enkelwandige buis tot boven dak. Mijn kelder heeft voldoende permanente verluchting, en ketel neemt rechtstreeks zijn verse lucht in de kelder zelf. Ketel is goedgekeurd door gasmaatschappij en onderhoudsfirma die werkt in opdracht van Lampiris.

Milo72
Berichten: 1016

#26 , 06 nov 2019 16:29

Persoonlijk heb ik een ketel van type C, maar ik heb geen dubbelwandige buis in de schouw. Er is enkel een enkelwandige buis tot boven dak. Mijn kelder heeft voldoende permanente verluchting, en ketel neemt rechtstreeks zijn verse lucht in de kelder zelf. Ketel is goedgekeurd door gasmaatschappij en onderhoudsfirma die werkt in opdracht van Lampiris.
Voor zover ik weet is dat een contradictie.

Eerste google-result:
type toestel:
  • open (type B, 'atmosferisch': gebruikt verbrandingslucht uit het stooklokaal). Dit zijn doorgaans de klassieke vloerketels of oudere wandketels.
  • gesloten (type C: gebruikt verbrandingslucht van buiten via een kanaal door muur of dak). Dit zijn doorgaans condensatieketels.
Bron: https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... ventilatie

Het kan WEL dat een condensatieketel als type B toestel gebruikt wordt.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

eylis
Berichten: 8840

#27 , 06 nov 2019 18:37

Vraag het laatste keuringsrapport op van de ketel. Ik dacht dat je daar kan zien wie de keuring heeft gedaan. En dan contact opnemen met de vorige keurder. Als onderhandelingsfactor met de verkoper zou je kunnen bedingen dat er wel sprake is van het niet informeren mbt de gevaarlijke toestand van het apparaat. Want dat hebben ze in principe geweten als de originele keuring daar wel gewag van maakt. Voor zover ik het weet, moet dat document bij de verkoop in de documenten/attesten-map zitten van het gebouw. (Ben even de naam vergeten van die documenten/attesten-map.

KJ86
Berichten: 2663

#28 , 06 nov 2019 21:47

Post interventie dossier!

De koper moet de verkoper niet in gebreke stellen. Het is de installateur die verantwoordelijk is. Tienjarige aansprakelijk geldt ook voor verborgen gebreken en wordt overgedragen van verkoper op koper. Het probleem dat zich stel bij het feit dat een gebrek voldoende ernstig moet zijn bij een particuliere verkoper geldt niet voor een professionele installateur. De rechtbank doet daar niet moeilijk over, als de installateur zijn knoeiwerk niet wil verbeteren mag je 100% zeker zijn dat hij veroordeeld wordt op de rechtbank. Kan je niet verliezen!

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#29 , 08 nov 2019 09:43

Persoonlijk heb ik een ketel van type C, maar ik heb geen dubbelwandige buis in de schouw. Er is enkel een enkelwandige buis tot boven dak. Mijn kelder heeft voldoende permanente verluchting, en ketel neemt rechtstreeks zijn verse lucht in de kelder zelf. Ketel is goedgekeurd door gasmaatschappij en onderhoudsfirma die werkt in opdracht van Lampiris.
Dan heb je gewoon van jouw type C toestel een type B gemaakt. Dan had je beter ineens een type B gekocht, ging goedkoper zijn... :D

Sirkii
Berichten: 5396

#30 , 08 nov 2019 11:44

Persoonlijk heb ik een ketel van type C, maar ik heb geen dubbelwandige buis in de schouw. Er is enkel een enkelwandige buis tot boven dak. Mijn kelder heeft voldoende permanente verluchting, en ketel neemt rechtstreeks zijn verse lucht in de kelder zelf. Ketel is goedgekeurd door gasmaatschappij en onderhoudsfirma die werkt in opdracht van Lampiris.
Dan heb je gewoon van jouw type C toestel een type B gemaakt. Dan had je beter ineens een type B gekocht, ging goedkoper zijn... :D
Het is nog altijd een type C. Alleen neemt hij zijn aanvoerlucht binnen (met voldoende luchtaanvoer) ipv buiten.

Terug naar “Kopen”